måndag 28 februari 2011

Apparaterna gör Tommy själv !


För att få bräderna, från de gamla fallfärdiga ladorna, att bli riktigt vackra, krävs att de borstas grundligt med en stålborste. Den första provbrädan borstade Tommy för hand, men så blir det ju ingen fondvägg i nägon sjöbod på Ölvön eller någon annanstans. "Man skulle ha roterande stålborstar som jobbade mot brädan när den matas mot borsten", sa Tommy. "Finns det sådana apparater att köpa?", frågade jag lite fånigt. "Nej, men man skulle kunna använda mataren som är i planhyveln", sa Tommy.

När jag kom till snickeriet för att kolla hur bräderna blev, var han och Frank i full gång med den nya maskinen. "Så du har köpt en maskin?" frågade jag. "Nej, jag har byggt en. Den matar med 3 meter per minut, och borstar sakta och fint. Då hinner jag göra lite "sprickor" med en liten mojäng medan nästa bräda borstas........ antikbehandla dem ite"


"Jag har testat också med att behandla dem med järnvitriol och lite färg............."

"Sen kom jag på att man även skulle kunna borsta nya brädor, de jag gör golv av, .............. hade ju en sådan betällning från Amerika. Det blir väldigt fina golv, med struktur i utan

. Använder man nya bräder så är det ingen risk att det finns mögelsvampar i träet.......... allergiker ska man ju också tänka på. Här är det järnvitrioö och en vit färg som skpat en gammal lyster.......... "sprickmojängen" har också varit i farten!

Tommy har även konstruerat en borr som kan förvandla stora träd till ihåliga pelare. Vääldigt vackra pelare som inte blir så tunga.

2 kommentarer:

  1. Den där Tommy verkar vara en finurlig man=) Bräderna blir ju väldigt fina och jag kan se massor av olika användningsområden, inte bara fondväggar.

    Ha det så gott!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  2. Hej, hittade till din sida när jag sökte på järnvitriol. Tycker där du använt järnvitriol och vit färg blev riktigt superfint och skulle vilja ha det på bla en fondvägg i stugan. Får man fråga hur du gick tillväga för att blanda dessa färger (vilken vitfärg användes tex?) Mvh Kristina

    SvaraRadera