tisdag 15 februari 2011

Vi har sex .....

..........årstider !. 

På de flesta ställen i landet har ni ju bara vinter, vår, sommar och  höst. Vi har dessutom senvintern och vårvintern. Nu närmar vi oss senvintern med köldknäpp! Likadant är det inför sommaren när vi kan få järnnätterna med minusgrader vid misommar.
Det är lite svårt att välja vilken som är bäst, eftersom alla har sin tjusning, men att det är någon av de ni andra inte har som vinner hos mig är klart. För närvarande har vi senvintern. Min kompis Lars i Malmö påstår att det beror på att vi har en så otäckt lång vinter som vi "gjort" senvintern och vårvintern, men så är det inte. Det är lika stor skillnad mellan dessa två som mellan de övriga.
För närvarande har vi senvinter. Jag träffade LOA idag och vi enades om att gränsen mellan senvinter och vårvinter gå någon gång i mars. Takdroppet var gränsen när jag var liten, men nu gäller ju andra gränser när vi nästan lyckats förstöra klimatet ................ också.

Men erkänn att senvintern är vacker!? När vinden format snön till konstverk och den ännu låga solen klär bergen och lyckas beveka termometern med ett par grader.. 
Tänk dig att med termosen i ryggsäcken åka skidor på senvinterns skare bort mot Ringkallen, stanna på sluttningen bortom Öden mot Bäckland, njuta av utsikten och termoskaffet. .. Kan livet bli bättre? Landskapet är ogonbedövande och .....

Talgoxens konserter är nästan oronbedövande, i ett landskap som i övrigt är alldeles tyst, mindre än 30 db! En morgon när fåglarna hade gjort en paus, hörde jag något som rasslade när jag satt på altanen och avnjöt morronkaffet. Det var Sven-Olov som satte nyckeln i garagedörren 250 meter bort.

Men nu gäller det bara att liksom politikerna vända kylan till något positivt, bara att ge kölden ett nytt namn: Värmeförbättringsområde? 
....................... sen tar senvintern fart på allvar!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar