torsdag 5 maj 2011

Det ska böjas i tid........

Alla hundar vill vara med husse och matte hela tiden. Tyvärr är detta inte möjligt. Det finns numea en lag om att ingen hund får lämnas ensam i mer än 6 timmar. Men alla hundar måste kunna vara ensam då och då.......... någon eller några timmar. Jag pratade med Anna, från Bäckland, igår.. Hon har ett företag som hittar nya hem till hundar, som måste byta hem av olika anledningar. "En vanlig orsak är att man får ändrade vanor, som gör att hunden skulle bli ensam i mer än 6 timmar", sa Anna.
Detta ska vi träna långt innan det blir "skarpt läge" ...... "skarpt läge" ger mycket dåliga förutsättningar för träning. ........... för då är man stressad och ska iväg.. och hunden gnäller och skäller. Vi ska träna detta varje dag till dess att det inte är något problem för hunden att vi lämnar den ensam. Ibland kan hunden få vara ensam i tio minuter, andra gånger en halvtimma, men så pass länge varje gång att den slutar att gnälla  och gny innan vi går in. 
Går vi in igen medan hunden gnäller så har vi lärt hunden att "Gnäller jag tillräckligt så kommer husse tillbaka igen"" Så vänta till dess hunden är tyst och gå då in utan att "göra någon affär" av att ni kommer. När hunden klarar att vara ensam en liten stund, så gå då in innan den gnäller, hämta något utan att ägna hunden en blick och gå ut igen. Om ni lyckas att gå in igen just innan hunden börjar gnälla så har ni kommit en bra bit på väg.
Nästa steg blir att gå in tre gånger i kvarten och ut igen, så blir det snart inget märkvärdigt att ni går.... och kommer..
Men träna varje dag när hunden är liten. När man skaffar en valp skall man göra en lista på vad hunden bör träna från start. Kardinalfelet är att gå in och börja ömka hunden när den gnäller.... eller skälla på den. Att ryta åt hunden är också att ge den uppmärksamhet!. Då får du uppförsbacke länge innan den kan vara ensam, utan att bli stressad och nervös över det.

Molly tränade detta ofta i början,. För henne är det inget problem alls att vara hemma ensam.

Något annat som är bra att tänka på är att du skall vara 99,9% säker på att hunden gör vad du ber den om innan du ger kommandot. Säger du "sitt" till hunden och den inte behöver sätta sig, utan du ger upp, så har också hunden lärt sig "När husse säger "sitt" behöver jag inte alls sätta mig, jag stretar emot lite så ger han sig snart" ............. och det blir ännu svårare nästa gång............ och du tänker "Varför har jag fått en så tjurig hund??",........... men det är din långvariga tjurighetsinlärning, som gett resultat.
Positiv inlärning sker steg för steg..... små steg, till dess att hunden klarar vad vi vill lära den. ............... men om man inte vet var man är och vart man, vill är det svårt att ta ut kompassriktningen!.. Lydnad är bästa förutsättningen för att bli lydigare..... och friare. Lydnad föder lydnad... helt enkelt.
Idag har Molly tränat att vara cool. Hon fick vara med när jag gjort en mellanvägg i vedboden, hon har legat nedanför snickarbänken när jag sågat och låg i trappen upp till vedboden när jag bar virke och klev över henne. Det är lärdomar som vi kommer att ha nytta av i vår fortsatta hundskola,............. när hon skall lära sig att vara i hundburen med grinden öppen t ex.
Det kan verka som att Molly är under kommando heela tiden, men så är det inte. Vi tränar inte mer än en timme om dan i snitt, men bara "nyttiga" saker.
Det är skillnad på att aktivera sin hund och att träna och lära den färdigheter.


3 kommentarer:

  1. Je, det gäller att tänka efter innan man sätter igång! Eftersom vi alltid haft mer än en hund har det första valpen fått lära sig varit att vänta tills vi sagt varsågod innan den får börja äta. -Då hinner vi ställa fram matskålar till alla och man undviker stress och osämja mellan hundarna. Detta brukar valparna lära sig snabbt och sedan har man etablerat en bra grund för fortsatt inlärning.

    SvaraRadera
  2. Hej..I ensamhetsträningen..har jag haft "naturlig hjälp..då jag kutar in och ut Kortare och längre tid..så har han fått vänja sig Det har gått så smidigt..att jag inte ens tänkt på det...att det skulle kunna vara något problem..eller behöva tränas in.För det har han lärt sig per automatik Det är FÖRST NU..när jag läser det DU skrivit,som jag inser det :0)

    SvaraRadera
  3. Har man matjord i fickorna är det lätt att få det att växa! Ni är naturbegåvningar, utan att veta om det!

    SvaraRadera