söndag 15 maj 2011

Min examensblomma


Kabbleka växte i diket utanför vårt hus när jag var liten............ och det var självklart........... för min pappa ............att jag skulle ha Kabbleka till skolan på examensdagen............. men jag ville ha Liljekonvaljer som mina klasskompisar hade. På den tiden hade inte barn lika mycket att säga till om som idag............. inte ens vilken blomma som man skulle ha på bänken.

Idag tycker jag att Kabblekan är vacker. Hela diket nere vid vägen är alldeles gult!
..... men det är klart, fortfarande kan de inte tävla med Liljekonvaljer. Kabbleka doftar ju inte så påtagligt.
Jag gjorde ett överslag igår......... nu när konvaljerna spirar ur marken och kan räknas. Jag har ca 20 000 liljekonvaljer här efter sluttningen.............. Stället heter inte Konvaljbacken inte för inte!
Om ett par veckor är luften fylld av konvaljdoft när jag intar morronkaffet på altanen. Ljuvligt!.............

4 kommentarer:

  1. Mmm ljuvliga dofttanke...Vitsippor saknar jag Dom fanns i mängder, där och när jag växte upp i Karlstad Hur vi plockade och gick runt för att ge bort dom ..Det var roligt att plocka och att som barn kunna ge bort något vackert,som inget kostade...Den glädjen kan jag minnas ÄN hur den känndes..Hoppas dagen är bussig och ger dig MÅNGA ljuvligheter av olika slag Kram

    SvaraRadera
  2. I fredags kväll var jag ute och plockade de första konvaljerna och tänkte faktiskt på dig och din Molly. Har ju förstått att det troligen finns konvaljer där. Men du får väl vänta ett tag kan jag tro. Ha det så gott. Yvonne

    SvaraRadera
  3. När jag var barn sa de vuxna att om man tittar på Kabbleka för mycket kan man bli blind...
    ..sådana tokigheter!
    Konvalj, denna underbara blomma! Njuut!

    Tack för din varma kommentar på min blogg (Helens yngste son är 8 år...hans pappa finns men en mamma är en mamma)
    Kram fr Tina på Hönö

    SvaraRadera
  4. Rentukka (Caltha palustris) - finska namnet och det latinska.. Växer även i nordligaste Finland. Har alltid tyckt om den. Fast det är inget man plockar precis.. Vacker och giftig, precis som liljekonvalj. Men liljekonvaljen är en "finare" blomma med sin doft, mer ömtålig. De börjar blomningen nu här.
    Ha en fin vecka
    Kram/R

    SvaraRadera