torsdag 19 maj 2011

Tillökning i familjen

Igår bestämde jag mig........ såg en långsvansad gynnare ta genvägen över altanen sent i förgårkväll. Jag kan inte svära på om det var en sork, en mus eller en rôtte....... men objuden var den. och jag är paniskt rädd för dessa varelser, sedan jag blev anfallen av en när jag var 12. 
Jag sa som jag ofta gör "Detta ska icke upprepas". ......... gick in på Blocket och kollade på "råttjägare" - utan resultat, provade katt ...... och då rasslade det till som i spelautomaterna på en Ålandsbåt. Oerhört vilken mängd kattor som letar nya hem. Jag hade inte så stora krav: bondkatt (sunda, friska, orädda,oöm päls och kan jaga råttor), kastrerad, honkatt, hundvan............. 
borde väl vara lätt som en plätt!?

och si
Där var Smulan. Familjen hade flyttat från hus till lägenhet och deras katt vantrivdes att behöva bli innekatt.
Så jag tog Molly med och åkte för att titta på henne. Hon var jättefin därinne i buren. Så fick hon och molly dela rum på återvägen, men i varsin bur. "Bra att hinna pratas vid och göra upp reglerna" tänkte jag. Katter lär ska skrika hela vägen under en bilresa, så icke Smulan. Några jam i början, sedan tyst.

Väl hemma hade jag riggat med kompostgaller, för att hålla dem isär första dagen, Jag hade gjort iordning ett eget rum åt Smulan, med dörren såpass öppen att hon kan gå in, men inte Molly. Därinne ställde jag kattlådan och hennes matskålar. 
 "Hon är nog lite reserverad mot nya människor", sa Helen (kattägaren) innan vi for och då visste jag vad jag hade att vänta .............."lite reserverad" brukar betyda att de springer och gömmer sig och kommr fram efter en vecka.
Smulan fick gå in först i huset, medan Molly fick stanna i ute en timma. Smulan gick ett varv runt huset, hoppade upp på skrivbordet och lade sig, om än lite spänd, men när jag kom fram till henne så är hon inte alls rädd. Undrar om hon valde platsen för att jag genast skulle skriva om henne här på bloggen?
Nu ska hon få vara innekatt i ytterligare tre dagar, så ska hon få gå ut.
Välkommen Smulan!
Nu återstår bara att lära henne bada bastu............... lätt som en plätt!?

5 kommentarer:

  1. Hon ser ju riktigt fin ut din nya familjemedlem.
    Jag kommer nog bort och kollar nån dag framöver.
    Lycka till/ Pelle

    SvaraRadera
  2. GRATTIS till den nya familjemedlemmen..Vad roligt..Så du har oxå en rädsla, som är svår att brotta ner och vinna över hmm Dom är knepiga och inte så lätta att få grepp om..Snart får du väl hjälp i skrivandet,av Smulan..nu när hon hittat åt sin plats..bredvid dig på skrivbordet Min katt har sin plats där och ibland är/blir hon klofingrig Allt gott till dig Smulan och inte att förglömma Molly Kram på er

    SvaraRadera
  3. åh vad fin hon är! nu blir det inga fler djur med långa svansar på oväntat besök! ;)

    kram/Ronja

    SvaraRadera
  4. Gosigt! Jag har 4 katter och alla har olika sätt men gosar, det gör de gärna.En av damerna heter faktiskt Smulan men går under namnet Smulström. Bada bastu,lätt som en plätt! Men.....? Fast i.o.f.s, du har ju en fantastisk hand med hundar så jag skulle inte bli förvånad om hon lär sig det.
    Önskar dig en trevlig helg. Själv ska jag på släktträff och Loppis.
    Kram Yvonne

    SvaraRadera