fredag 27 maj 2011

Schappat?

Efter kontakter med alla kattexperter i vänskapskretsen bestämdes följande inskolningsprogram för Smulan:
3 dagar inomhus här och ta in våra dofter, sedan ut och känna på friheten.
Smulan hade ju varit utekatt i 2½ år innan familjen flyttade till lägenhet............ så hon viste vad "utekatt" innebär. Vi umgicks hela dagarna. Smulan var väldigt social, började spinna så fort jag tog upp henne i famnen. Satt jag vid skrivbordet kom hon åkandes på hallmattan till mig. Hallmattan är lite klösvänlig så hon drog sig fram efter mattan. Molly och hon kom bra sams, även om de inte sov i samma korg.
För att vara på den säkra sidan väntade jag i fyra dagar innan hon fick gå ut.Man kan ju inte ge en katt friheten till hälften eller sätta på en fotboja. Utan det är antingen eller..... Så jag öppnade altandörren och läta henne gå ut på altanen till att börja med. Hon gled snabbt över densamma och nerför trappen och under altanen........ Sedan är hon borta......... nu har det gått  tre dygn.

Molly går ofta och tittar på Smulans plats på byrån. Bara matskålarna är kvar. 

Förmodligen blev den återfådda frihetens kraft större än min och Mollys dragningskraft............ och hon bjöds ju formligen på ett "julbord" när hon kom till friheten.......... sork och skogsmöss är det ingen brist på.
Jag har ägnat åtskilliga timmar på att locka och försöka hitta henne, har jobbat utomhus hela dagarna för att "vara till hands" om hon skulle jalme (jama) från något gömställe.......  men nej. På nätterna har jag haft altandörren lite öppen så att hon skulle kunna gå in. Molly har sovit i Solrummet, för att Smulan skulle kunna gå in "ohotad". ........ men hon verkar ha schappat. Jag lade en tändsticksaskstor skinkskiva ovanpå i Smulans matskål. Den är nu lika stor som en 25-öring............ Det beror på all vätska i den som torkat.
Hoppas att hon inte far illa "out there"!

3 kommentarer:

  1. Hej Ingemar!
    Tråkigt att höra att Smulan inte kommit tillbaka.
    Vi kanske ses om en vecka, när min semester är över. Kram/Margareta

    SvaraRadera
  2. Hon accepterade er men fattade inte att det skulle vara hennes hem och började gå ditåt var hon kom ifrån, var det nu var.. Kommer hon från ett katthem eller från något privat hem? Nu borde hon klara sig ett tag utan problem, naturen kryllar av kattföda, men det finns ju andra faror som hotar än hunger..
    Det är svårt med katter som sticker de kanske dyker upp, eller så ingen kommer någonsin hitta de igen..
    Bra att du har trogna Molly kvar!
    Kram/Raya

    SvaraRadera
  3. Nemen Smulan kom hem!
    Hoppas att hon dyker upp snart, när hon är klar med alla sina äventyr ;)
    Kram/Ronja

    SvaraRadera