lördag 1 oktober 2011

Dagens ungdom....

..... är ju inte mycket att hurra för!? ...
... annat var det när vi var barn!
Så brukar nog fler än jag tänka och även ibland säga!

Denna vecka har jag varit nere på Ekerö....
 skött barnbarna medan Anna gått UGIL-utbildningen.
Två händelser:
Jag hojjade nerr till Ekerö torg för att äta soppluch på Mälarökyrkans café. Otroligt gott .....
drivs av normalhindrade och utvecklingsstörda i samarbete.
På väg från cykelstället till cafédörren möter jag en grupp gymnasieungdomar, som kom från kiosken med var sin klubba nyss frigjord från clofanomslget. ALLA sökte rätt på närmaste papperskorg och slängde celofanet där............... nja, inte alla. en missade, men vände om plockade upp det knappt synliga omslaget och slängde det i korgen. 
Fantastiskt !

Samma dag. Jag hämtar Alma på hennes skola och vi cyklar hem till radhuset. Jag frågar om det är ok att vara ensam hemma medan jag hojar och hämtar Karin på dagis.
"Ja, det går bra, Morfar!"
När Karin och jag kommer hem efter tre kvart har Alma inte bara bryggt kaffe till mig och tagit fram juice till sig själv och Karin
Hon har, utan recept, gjort muffins till. 
"Jag pressade i lite citron i smeten
............ också!"
Otroligt GODA!!
Alma är 6 år...... nja, "6½", som hon själv.säger

Än finns det HOPP!!

5 kommentarer:

  1. Himla bra skrivet. Ungdomarna kan vara hur härliga som helst, även idag! De behöver motivation för att bry sig. Får de det inte hemifrån så vet inte var de kan få det ifrån..
    Och vilken tur du har som har såna barnbarn.
    Ha det gott!
    Raya

    SvaraRadera
  2. Hej..mm nog finns det hopp...det måste bara få lite på sig ibland..har försökt länka till din blogg I utkastet kom det in men försvann sen... när det skulle ut i offentlighertens ljus..MÅSTE lära min det där med länkandet ORDENTLIGT
    Önskar dig en HOPPfull dag Kram /inger

    SvaraRadera
  3. Tro vem hon brås på *L*
    Kan det vara på en stolt morfar?

    SvaraRadera
  4. GOD EFTERMIDDAG..Hos Raya kommer jag in nu..och kan kommentera Men inte på mitt googlekonto För att komentera hos dig..är det kanske oxå något med din inställningsmanual..som kanske behöver en knuff Kram /inger

    SvaraRadera
  5. Mycket behöver en KNUFF, men inte just inställningsmanualen......... ger gärna DIG en knuff på inställningarna så att du hittar rätt knappar!

    Kram/Ingemar

    SvaraRadera