söndag 30 oktober 2011

Tiden

Så är det dax igen .... att ställa om klockorna till vintermartid. 
Själv har jag tidsräkningen styras av ljuset, i alla fall på morgonen, stiger upp strax före gryningen. Under augusti och fram till nu har det "rört på sig från halvsex tilll halvsju.
... men så idag har jag ställt om klockorna och förundrats över hur många klockor jag har. Undrar om det har med mitt yrkesliv att göra. De första femton åren styrdes livet av 40-minuters lektioner.... och att komma en minut för sent var inte att tänka på... fanns inte ens i föreställningsvärlden.. 
Så yrkesskadad är jag nog i den bemärkelsen att jag vill ha en klocka i blickfånget, för att var "lugn och fin". 
Om jag ska på kalas, som i går kväll, kommer jag hellre en kvart för tidigt än en minut för sent. Många turer i grannskapet.har det blivit...... för att tiden ska komma ikapp.
Hörde någonstans (förmodligen P1 !) att tiden är subjektiv, alltså att man relaterar tidens gång till sitt eget liv. När jag är 10 år är ett år 10 % av mitt liv medan. när jag är 50 år är ett år bara 2 % av livet och det skulle förklara det vi alla pratar om "Tänk vad tiden går fort  ... numera" Det borde alltså heta: "Ja, tiden upplevs ju att gå fortare... allt eftersom"


Att ha den klocka som tickat och klämtat i hela mitt liv ger en speciell känsla åt Tiden och Livet. När vi delade kvarlåtenskapen efter pappa, min bror och jag, var jag lite avundsjuk på honom som drog "vinstlotten" och fick farmors väggklocka om hade vackra romerska siffror och torn och tinnar, men nu är jag glad att jag drog lotten som gav mig den väggklocka som pappa och mamma fick i lysningspresent 1942. 
Nu påtåren framför täljstenskaminen, men flammande brasa och klockan tryggt tickande i baggrunde
På tal om Tiden, såg jag att de flesta som använder sig av Rut-avdraget för att ha hjälp med Hushållsnära tjänster (städning, strykning, gräsklippning, läxhjälp o dyl) säger sig göra det för att få mer Tid för 1. Barnen, 2 Familjen och 3 egentid.. När man sedan har undersökt vad man verkligen använt Tiden till, så är det för att. jobba meer. Man använder tiden för att skaffa sig mer pengar och konsumtion, istället för att använda pengarna till att skaffa Tid..... och så klagas det på att det är svårt att få ihop Livsåpusslet!.... tror fasen det.
Att vara "i tid", betyder att man är före utsatt tid! Ändå fram till den utsatta tiden, är man "i tid", men från detta ögonblick kommer man för sent.

2 kommentarer:

  1. Terve ! Vi hade också fint, gammalt väggklockan från Amerika 1800-talet. Släkt egendom. Min morfars mamma var i Sascatshewan på den tiden som 16-årigt flickan. Först med ren från Sodankylä till Hammerfest och sen med båt till Southampton och till rike land. Otroligt fantastigt liv. Nu min svåger har det klockan. Många minnen. Som min favorit sångare Pauli Hanhiniemi (Kolmas nainen) har skrivit :tiden går ut inte tiden slitar. Och det är sant men naturligt. Och skall njuta varge sekond. Ha allt fint t. lapp

    SvaraRadera
  2. Hmm ..jaa det är sant det där.. om..att myntet alltid har två sidor Minns min morfar och mormors trygga köksklocka..faast det inte var i den de satt..den blev bara symbolen för den trygghet jag kännde med och hos dom..som klockan fick och står för ÄN..varje gång jag hör... det där välbekanta..lite höga klockljudet.Tiden är en märklig civilisationsföreteelse...som vi mer eller mindre är slavar under...vad det nu är vi försöker hinna med/ikapp.. Du har ju klar utsikt..genom ditt tidsfönster i alla fall :0) Önskar dig en Fin kväll Kram(inger

    SvaraRadera