torsdag 6 oktober 2011

Äntligen!!

Så himla glad är det länge sedan jag blev ... 
av att Akademins ständige sekreterare kommer ut och presenterar årets Nobrlpristagare i litteratur..
Man har ju på något sätt vant sig med att pristagaren inte gått att läsa med behållning och känt sig inte tillräckligt bra läsare och människa.
Årets pristagare kan alla läsa med behållning.
Jag lovar!
I säkert 20 år har jag hoppats och gissat på 

Tomas Tranströmmer...
Och så får han det i år!
Äntligen!
Jag fick samma glädjefnatt som när jag såg Ingemar Stenmark gå i mål efter ett briljant åk!
... önskade att man hade skjutit upp tillkännagivandet till klockan två,
så att jag fått uppleva detta igen.
Så var det med Stenmark också; ville att loppet skulle ha gått lite senare.....
Du förstår!
Att kunna med små penseldrag beskriva vad vi alla har inom oss!
Han säger något om  m i n  tillvaro ... och fördjupar den.

"Svesnska hus ensligt belägna"
Hemligheter på vägen


"Ett kilo vägde 700 gram, inte mer "
Dagsmeja

Översatt till 60 språk.
I spalten bredvid har jag ju länge haft första raden av hans först publicerade dikt från 1954.
Grattis!


4 kommentarer:

  1. Terve ! Grattis Tomas och alla hans läsare ! Måste skaffa nån av hans böcker. Eller är det bättre säga sir Tomas. Jag tycker alla som kan ha nobelpriset är adliga eller mera värdefulla. Översätt till 60 språk ! Ett räcker för mig. t. lapp

    SvaraRadera
  2. Pinsamma jag har inte en aning om vem han är men nu kanske jag ska ta och läsa nåt av honom ;o)
    Ha en riktigt härlig helg!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  3. SÅÅ otroligt glad!!!!!
    Känner mig riktigt upplyft idag också!
    Underbart att hans texter når ut till ännu fler nu.
    varm kram fr Tina på Hönö

    SvaraRadera
  4. Hej! Kul att det blev en svensk pristagare!
    Jag hade inte heller någon aning om vem han var men efter lite googlande vet jag mer! Kanske bör jag läsa nånting av honom nu, bara det att jag har blivit så dålig på att läsa böcker, gjorde det mycket mer förr i tiden, innan datorn tog platsen.. En skön fortsättning på helgen önskar Raya

    SvaraRadera