onsdag 26 oktober 2011

Byn vänds upp och ner

På en eftermiddag var det gjort. 
Halva byn vänd upp och ner, 
alltså hälften av vad jag ser från Konvaljbacken. 
På ett nafs ändrades byns färgsättningen från höstgulbrunt till vågigt brunsvart..... 
och bara några timmar efter förvandlingen hade mina ögon ändrats, så att jag tyckte att det ser riktigt bra och "rätt" ut, särskilt när man vet att det är förutsättningen för att det ska växa som bara den nästa sommar.... och vem vill inte leva och bo i ett öppet landskap, ett kultarlandskap.



Tänk vad det numera går undan att plöja en halv by.... på bara en eftermiddag,

Med flerskärig plog och fyrhjulsdriven traktor, som verkar gå lika fort framåt som bakåt så går det undan..
........ men så blir det tyst, '
mitt i en fåra

Traktorn har kört fast! ... i medlut
och med fyrhjulsdrift!
Min pappa hade nog hållit på en vecka för att plöja lika stor areal
men han och vår fyrhovstdrivna häst körde aldrig  fast!

Nu slutade det ju lyckligt. Föraren gjorde precis som jag brukar göra, när svårlösliga situationer dyker upp: Han ringde till Pelle, som tog sin fyrhjulsdrivna traktor och drog upp honom. 
Bra att bo i en by där man hälper varann!
Och .... om några veckor är ju ändå allting vitt!

2 kommentarer:

  1. Det är en konst att vara jordbrukare även i denna moderna tid. Ibland går det fel även om man har aldrig så bra grejor. "Skutten" behöver ju en del praktik, är ju ganska så ny med just plöjningen som tillhör de svårare bakom traktorratten.

    SvaraRadera
  2. Jo ,alla våra livsmedel kommer från Tellus. Måste ta hand om det ! Jordbrukarna, renmän och alla i naturen har förstod sanningen. Det är svårt men belönande för alla oss 7 miljarder människor. Vem kan säga om vi behöver också hästar/oxar i framtiden här i ¨civiserad¨ värld. I alla fall det är sant även i dag, naturellt. Och maten är tyvärr värst vapen i dag. Men vi är litande/tänkande homo sapiens och vet allt. Måste leva lyckligt, t lapp

    SvaraRadera