måndag 24 oktober 2011

Det själsfulla fönstret

Jörgen, min kompis och tillika dalmas, gillar gamla fönster, nästan fönsternörd. Jag har ett mer kluvet förhållande till fönster.


Visst ser de handblåsta fönstren otroligt själsfulla ut?!

 Betydligt själsfullare ut än de plana i det grå huset?!
När jag växte upp hade vi också handblåsta sådana där buckliga fönster på vårt hus, men jag har svårt att se var själen sitter i dem.
De minnen jag har av dem är när det flärpade i papperremsorna som mamma klistrat för att täta när innanfönstren sattes in på hösten. När vinden kom från sydväst så kom den ritt in i springorna och på vårsidan när klistret på remsorna åldrats lossnade de och flärpade.
Det enda roliga med dessa fönster var att försöka placera grannfruns näsa i en buckla,så att den blev jättestor när hon gick förbi...... dåtidens skrattspegel.
Nej, tacka vet jag plana, täta och varma fönster....... 
"själsfull" har inte med fönster att göra, i alla fall inte i min värld.
Lika svårt har jag att uppleva "julfrid" genom att spraya rimfrost på dem............. 
. har man upplevt riktig rimfrost på fönstren är det inte lika mysigt!
Ha en själsfull vecka!


2 kommentarer:

  1. GOD morgon..nog tycker jag att de gamla fönstrena har själ och ett liv som inte dagens har..Minns när jag tätade oxå med vitmossa och några figurer..gjorda av kottar och lav..som jag o barnen satte dit Minns den vackra rimfrosten Och jag kommer osökt in på några ord i boken "lille prinsen..som säger
    Man lär bara känna det man "tämjer" att tämja betyder "att fästa sig vid något/någon och då får de/det en betydelse...ett värde..Som de gamla fönsrena..För dom har oxå en historia att berätta. Händer som rört vid dem på ett annatsätt ..än dagens tillverkare.Önskar DIG oxå en själfull vecka Kram /inger

    SvaraRadera
  2. Terve ! Ja gamla fönster har själ, och kan se många saker i dem till exempel spöken. Och det är skrattande, vem tittar är sån. Förskräckligt sade vikingarna, är det mig. t.lapp

    SvaraRadera