söndag 16 oktober 2011

Den siste ska varda den förste

Visst heter det så i Skriften?
Jag är inte så bibelsprängd, men vissa spår har utbildning och yrkesliv satt. 
Jag tänkte såhär: 
Jag är sista årskursen som examinerades till Folkskollärare, så då tänkte jag bli 
första årets legitimerade.lärare
Folkskollärare en titel som väcker vördnad..... ungefär som Kyrkoherde eller Landsfiskal,
 Alltsedan man började dribbla med titlarna har statusen för läraryrket sjunkit nästan lika djupt som Juholts efter drevet................
Nu har majoren tillika skolminister, tänkt höja sjalvaste statusen genom att införa lärarlegitimation.
Att höja lärarnas status genom att införa legitimation är som att låta en flintskallig,
 få legitimation på hårväxt..för att kunna lyfta sig i håret.
När lärare har utbildning, kreativitet och förmåga att få ALLA elever att lära sig,
har ett oomstritt ledarska i klassrummet .......... och utanför
och en lön som gör yrket attraktivt
kommer också statusen med eller utan legitimation.
... men det är bara att följa med sin tid och ansöka!!

Jag tänkte att det är väl bara att gå in på Skolverkets hemsida, sätta ett kryss i en ruta så kommer legitimationen som ett brev på posten...... riktigt så enkelt var det inte.
Efter bara några steg ville de ha e-litimation.
När väl det var fixat, fastnade jag på nästa steg. 
Jag scannade nämigen alla dokument så att jag hade jpeg-filerna på ett USB-minne.
Skolverket godtog däremot enbart pdf-filer.
Då fick jag mejla alla filerna till min jänta i Stockholm, som pdf-ade dem och skickade dem tillbaka.
Nytt försök.
Då tog det för lång tid att skicka dokumenten via mitt mobila bredband. 
Tiden på Skolverkets verktyg för ansökan gtog slut. Jag provade även mitt i natten när det brukar gå lite fortare, .... men samma resultat.
Då tog jag USB-minnet med filerna, när jag åkte till min dotter, för att skicka det från hennes hypersnabba fiberuppkoppling. 
Då funkade inte elegetimationen. Den gäller bara på min egen dator, som stannade här.
Då tog jag med datorn till min son i Umeå helgen därpå, för att låna hans fiberanslutning.
Då hade Skolverket sin hemsida stängd hela den helgen för uppdateringar och service
Idag gick jag till Pelle, som har trimmat sitt redan tidigare snabba mobila bredband, så att det är jättesnabbt.
Då sa det bara swisch så åkte alla dokumenten iväg.

Det efterlängtade kvittot kom med vändande post....
så nu är det bara att vänta på diplomet från majoren.
Undrar lite smått om de på Skolverket vet hur de ska hantera en äkta Folkskollärare ..... i det nya.
Skolverket var ju inte ens uppfunnet när jag examinerades.
........ men de kan ju alltid fråga majoren!




1 kommentar:

  1. Jag drömde i natt att jag var lärare, tyvärr var det en riktig mardröm...och det verkar det ju vara en mardröm att få sin lärarlegitimation också=) Ibland kan tekniken utvecklas lite för fort, det gäller att man hänger med, för många i den äldre generationen "slås ut". Svärmor blir så arg när hon tittar på TV när de gång på gång säger att man ska gå ut på den eller den hemsidan...hon har aldrig använt en dator i hela sitt liv.

    Ha det gott!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera