lördag 19 november 2011

I sin glans dagar

I varje by, med lite självaktning, fanns ett bönhus, en affär och en skola, så och i grannbyn.
.... snart har vi bara självaktningen kvar!
Det är många år sedan "I sin glans dagar" rådde för dessa.

Numera är det bara solen själv som kan sola sig i glansen genom att skicka sina morgonsrålar mot fönstren. På den tid det bagav sig var bönhusets färg fräscht vit och förmodligen ljust gräsgrönt kring förnstren,....... så var alla EFS-bönhus färgsatta. 
Min mamma, som besökte min hembys bönhus ofta, skulle ha vänt sig i graven om hon sett denna smutsgrå uppenbarelse. 
Nedanför EFS låg "Kooperativa"  Själva affären brann ner i slutet av 60-talet, men jordkällaren och "magasinet" finns kvar.
Båda husen är numera fritidshus. 

2 kommentarer:

  1. Som lite kuriosa kan jag upplysa dej om att jag är född just på detta bönhus. Bråttom som jag alltid haft hann kära mor inte till nåt BB. Mina föräldrar bodde på övervåningen och var på den tiden vaktmästare på Näs bönhus. Dock absolut inte sämsta stället att bli född på.MVH Pelle

    SvaraRadera
  2. Terve ! Jo vain. Mycket intressant. Man kan höra psalm sjunga där nära. Och inga människor. Är dom spök, som sjunger. Eller skog och vind tillsammans med mörkret ? Vet inte, men det är alltid spännande. Nu kan jag titta spökhuset med andra ögon. Pelle har född där och inte sämsta stället. Och den gamla skol är nära också. Jag vet, att Lasse har sjungit som ung i båda hus. I bönhuset och i skolan. t lapp i Sirkka

    SvaraRadera