måndag 9 juli 2012

Glatt överraskad

Jag ska genast erkänna för dig att jag i helgen för första gången! bevistat en katolsk högmässa med nattvardsgång.
.. har läst om men aldrig själv BEVISTAT! 
Nu skulle Samuel döpas i anslutning till högmässan, så NU... blev det av.
... trodde att det skulle vara en mycket stelare "föreställning" än det var.
och logistiken kring nattvardsgången var beundransvärd, på fem minuter hade alla hugade
fått både oblaten, vinet och orden..... och det var nog ett trettiotaltal..

Inte bara Sams pigga blick, när han såg farfar bland alla människorna, gjorde intryck på mig
..att de hade glada ungdomar som bar kolektbössan 
... en kantor i sommarrutig kortärmad skjorta 
.. att man handhälsade på alla runt omkring sig på ett givet tecken från prästen 
var också sån´t som gjorde intryck

Själva dopet var kanske mera förutsebart. 
Vid det laget hade Sam slut i energiförrådet och somnat i sin mammas famn. 
...  halva psalmboken var densamma som Svenska Kyskans.


2 kommentarer:

  1. Vad spännande att vara med om ett katolsk dop, jag har bara varit på en katolsk konfirmation och den var väldigt olik den svenska.Är det normalt att man väntar med att döpa barnen när dom är lite större än i Sverige?
    Kram M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag tror inte att det är vanligt att man väntar längre med katolska dop........... men föräldrarna kände ingen stress heller.

      Radera