fredag 19 november 2010

Problemlösning

När jag kom hade Pelle varit snäll och "dragit upp ett spår" med snöslungan upp till Konvaljbacken. Det var såå fint när jag kom, alldeles slätt och bara några cm packad snö i spåret................ men bilen klarade inte att komma upp, ....  trots flera försök (Det är mycket brantare i verkligheten än vad bilden visar.......... varför är det så svårt att få en bild som visar lutningen?)
......... Nåväl, det var bara att lämna bilen och gå upp. Tog på mig vandrarskorna och gick ner igen för att analysera läget. Det var helt enkelt så slätt att vinterdäcken fick inget fäste trots dubb. 
Jag skottade helt enkelt tillbaka en del snö och trampade till. och hipsi vipsi .......................
kom vi upp. Efter tre försök, där jag stannade precis innan det skulle börja spinna, backede ut på stora vägen och tog ny fart. ................. men riktigt upp kom vi inte, men skam den som ger sig..............får göra ett nytt försök i eftermiddag när den snö jag skottat i frusit fast bättre.
Min rallyförarkompis Janne sa en gång att en tvåhjulsdriven bil bara driver på ett hjul och en fyrhjulsdriven driver på två hjul....... om man inte har diffresialspärr..... eller antispinn.
Jag kanske måste byta till en fyrhjulsdrivan, trots allt. Tur att jag kan ha bilen nere vid Sven-Olovs stora garage, så det är ju inte nödvändigt att köra upp på vintern............... men skam den som ger sig! 
I eftermiddag ska jag se vad  Elsys fyrhjulsdrivna Suzuki klarar av........... men det beror på föraren också, sa Janne, rallyföraren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar