lördag 25 juni 2011

Långskäret..... Rotsidan i kubik

Idag åkte min kusin Tord och jag ....... och Molly förstås, ut till Långskäret............. någon kilometer utanför Rotsidan. Vi var lite tveksamma om vi skulle kunna fara, då det såg regnlikt ut i Häggvik. "Ofta brukar det vara bättre väder lite längre ut", sa Tord och jag bara höll med. Ofta kan vi i Älgsjö ha sol hela dan. Åker vi för att handla så regnar det på Vallen.
Det är tredje gången jag är på Långskäret, men jag blir lika överraskad varje gång. Det är ett fantastiskt skär, påminner mycket om Rotsidan, 1 km långt och 500 meter brett. Stenformationer hela vägen runt.





omgiven av alla dessa stenformationer växer den vackraste blomma. Jag önskar att jag visste vad den heter!

..............  när vi har gått runt hela ön, utfört de mest halsbrytande balansnumren....... då kommer regnet. Störtskur! Tur att den inte kom tidigare och gjorde alla stenar,hällar hala. 
Den stora skillnaden mot Rotsidan är att på Långskäret är inte en kotte......... vi var helt ensamma på hela ön ............... och det har vi varit  varje gång vi varit här.
Molly visar sin klass på båtturen tillbaka. I hällande regn intar hon direkt den absolut bästa platsen på aluminiumdurken ............. ur vädersynpunkt.. Det vibrerar som attan.  men regner kommer inte åt där hon lägger sig och sover med nosen instucken under svansen.

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig tur ni verkar haft..och att ni fick ha hela ön för er själva..bara DET
    Stenar är kraftfulla på många sätt..då dom varit med länge..Hoppas DU får en lika spännande dag idag Kram

    SvaraRadera
  2. Vill bara tipsa dej om vad blomman heter.
    Om jag inte ser fel är det en Strandärt på latin (Láthyrus maritimes).
    Det var ett fint exemplar.
    Ulla H

    SvaraRadera