lördag 18 juni 2011

Lätt som en plätt

Ofta får jag frågan: Hur gör man, för att lära hunden att vara tyst, att skälla på kommando, att apportera, att leta upp föremål  ................. you name it!
Svaret är enkelt. Man gör likadant för alla dessa!.

Vi tar apportering som exempel, ...
eftersom Molly lär sig denna roliga färdighet just nu, så tog jag med kameran idag.

  • Gör en "retning" tills du är säker att "gör jag si så gör hunden så". Alltså innan man blandar in kommandon, så ska jag vara 99,9% säker på att hunden kommer att utföra en viss sak oavsett om jag ger ett kommando eller inte. I mitt fall kastar jag saker,( gärna en studsande boll men inte en apportbock och aldrig pinnar!), åt Molly och ser att hon springer, griper och tar grejen till mig för att jag skall kasta igen..


... 
Då tar jag fram apportbocken. Hon skall inte sammankoppla den med lek. Den vi har ä av trä och klädd med hårdplast så att den inte inbjuder till tiugg. Det är inte kul att tugga på hrdplast!

Jag kastar apportbocken och säger "apport", samtigt sättet jag fingret innanför halsbandet och inväntar att hon tittar på mig, ber om lov: "Släpp så att jag kan hämta den!" "Då säger jag "Apport!". Att hon ska ta ögonkontakt innan hon sticker är viktigt! Ledarskap!

Molly sticker ut och letar!

"Här har jag den, Husse!"

Stolt som en tupp! Full fart till mig!

"Ska det vara så svårt, Husse!? Säg "loss!" nå´n gång, så får du den!" 

När hon kommer in säger jag loss och tar apportbocken och belönar henne med en godis eller: "Duktigt, Mollan!".
Skulle hon släppa innan jag säger "loss" får hon ingen godis, men heller inget "Fy". .
Säpper hon eller tuggar på apportbocken eller annat oönskat, så rättar jag inte det. Om jag börjar säga "Inte tugga!" " Håll fast!" eller annat som hon inte begriper blir hon bara frustrerad. Huvudgrejen först ..... sedan finpolerar vi. 
Upprepa med tre till fem apporteringar varje gång., Repetetion är kunskapens moder, sa man på folskollärarseminariet! ............ och alltid samma plats. Då blir hon på "rätt våglängd" och tänker "Nu blir det apportering, när vi är här!"

När Molly är 99,9% säker på apport på denna plats, så börjar jag 

byta plats........ införa störningar, som en passrande bil, en människa på håll, en skällande hund låångt borta..... Idag väntade jag i trekvart på att PG skulle komma från jobbet! Varför skulle han handla just idag? Sedan är det bara att stegra störningarna....... men det är många steg och dröjer flera veckor innan Exa får kolla på när Molly apporterar. 
Överhuvudtaget gäller 99,9%-regeln  Jag skall vara 99,9% säker på att hon klarar det innan jag kräver det. 
Så få misslyckanden som möjligt!. 
Sista övningen, minnesbilden, ska vara positiv! Misslyckas hon,; gör en lättare apportering.
Lätt som en plätt!?
Lycka till!














1 kommentar:

  1. hmmm ju mer jag läser OM det du skriver..angående "hunduppfostran" ..ju mer inser jag ATT det är min egen jag måste uppdatera & finpolera..för det där "lätt som en plätt"..det har jag än INTE kännt av..
    Men väl mycket annat :0(

    SvaraRadera