torsdag 23 juni 2011

Spa på G

Om man nu har en fin vedeldad bastu, så vore det inte dumt att bygga ut den med en baddel, så att det blir ett riktigt spa. 
Först tänkte jag skaffa en badtunna.......... men värma upp 2500 liter vatten, för att bada, är ju inte riktigt klokt. .... en halv kubikmeter ved! .....absolut inte klokt.
Då fick jag idén till att bygga in ett vanligt badkar i relaxaltanen utanför bastun. .... kanske ett lite större badkar på 300 liter, så att man kan vara 2 i spat!
Hur skulle jag kunna värma vattnet.... 

jo, en vedeldad vattenvärmare............... en "bykgryta"! 
Jag kollade på Blocket och i Allehandas radanonser, men nej, ingen ville sälja en sådan. Då ringde jag till "Sök och finn" på lokalradion. Då ringde en in och sa att ha hade en gryta, en äkta Dåver, likadan som vi hade hemma när jag var liten. Innerdelen är rostfritt stål och den har stått i en tvättstuga i ett äldre hus som skulle helrenoveras. Dagen innan jag ringde hade man monterat loss den från murstocken.
Nu ska jag bara måla den ..... silver, sätta på en skorsten som jag fått av  Lars-Erik i Fällsvik. Jag fick tipset om att göra en boll av kycklingnät och stoppa det i skorstenen så förhindras att gnistor flyger upp i träden och ställer till eldsvåda.
...... återstår badkaret, helst ett hörnbadkar.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag håller på och letar efter en bykgryta dåver å är lite nyfiken på vad du fick ge för din?
    Mvh Camilla

    SvaraRadera