onsdag 8 juni 2011

EU-anpassad?

Bor man så centralt som jag behöver man inte fara en massa mil för att hitta en märkesverksatad. Jag åker bara 4 km till n´Göran i Barsta, så fixar han bilen oavsett märke.

N´Göran tar reda på vad som inte fungerar och lagar bilen. De flesta andra verkstäder har ju numera bara bilmontörer anställda som byter ut en del som datorn har visat är ur funktion mot en som tillvrkaren sagt är ok.

"Men nu ska det visst bli nån slags EU-godkännande av verkstäder. Man ska kunna visa upp en massa specialverktyg för varje märke och ha rätt overall och keps. Om jag lagar en Saab ska jag ha Saab-overall och om jag sedan lagar en Toyota ska jag byta overall. Jag skulle få ägna minst en timme om dan för att byta overaller.......... och minst en miljon kostar specialverktygen...........fast det gå like bra med de verktyg jag har och kan hantera................... så, man får väl ge sig....

 Jag såg ingenstans i informationen om att man skull kunn laga bila! " säger n´Göran ..............sätter fyr på svetsen. Laga bilar kan han, men EU-anpassad............ nja?!

4 kommentarer:

  1. Ja jag säger då det...skojar du??

    SvaraRadera
  2. Låter verkligen som ett skämt det där med verktyg och klädsel. Min särbo som jobbar på en verkstad som tar hand om typ sju olika märken - jag tror inte på det. Man bör ju kolla hur arbetet blir istället för hur det ser ut.
    Men världen håller på att gänga ur totalt, så ingenting förvånar mig längre..
    Din bilverkstad verkar vara toppen!!
    Ha en fin fin dag
    Kram/Raya

    SvaraRadera
  3. För att garantierna på bilen ska gälla, kommer en bilverstad att behöva vara EU-godkänd enligt den information Göran fått..... och då gäller specialverktyg och overall. Är den servad på en icke EU-godkänd verkstrad gäller inte garantin. Därför ger bilmärkena låånga garatier, men tar ut kostnaden på egna dyra verkstäder dit bilisten är tvingad.

    SvaraRadera
  4. Tokigt! Ja, jag har ju en sån där´n gubbe som kan meeka. Han byter och donar, tror ta´me´sjutton att han skulle kunna få en symaskin att dra en racingbil! Skämt åsido, det finns inte många kvar som är bilmekaniker de flesta är reservdelsbytare tyvärr, och dyrt blir det. Då är det fint"att ha en man i byrån".
    Sommarvarma kramar Yvonne

    SvaraRadera