måndag 13 juni 2011

Simskola

Förra sommaren hade jag simskola med min dotterdotter, Alma, i Omnebadet. Det var jätteroligt att återuppliva gamla minnen från när jag som nybliven simlärare, under seminariesommarloven lärde barn simma bl a på  Vikesjöns badplats utanför Ö-vik..
Jag tog emot barnen inne i stan och en buss körde oss ut till badet. Det var 56 barn i åldrarna 8 - 14 år. Vi åkte klockan nio och kom tillbaka klockan tre. Jag hade alltså ensam 36 barn vid en badplats i 5½ timmar. I vattnet hade jag grupper om 5 - 8 barn, men dessutom hade jag ansvaret, för att övriga hade något kul att göra på stranden,... arrangera lekar av olika slag och helst se till att de inte rev ut ögonen på varandra. Tur att inte bokstaqvskombinationer var uppfunna då! :-)
Då var det enklare att ha simskola med Alma. Hon var som en fisk i vattnet! Men vi hade ordning och reda på våra lektioner: började på klockslag, värmde upp, läxförhör(bad/båtvett), tog raster, och avslutade. Hon tyckte att det var jätteroligt att "leka skola med moffa"
Ibland pratar vi om, hur besvärliga och stressiga många yrken har blivit. Jag är inte helt säker på att jag håller med i allt................ men vi pratade inte så ofta om att det var besvärligt förr. Det skulle bara göras..
I år har jag simskola med Molly......... och det är ännu lättare............ hon simmar av sig själv. Men bra ldarskapträning för mig. Visst är det konstigt att hundar inte behöver lära sig att simma? .... inte ens simdyna i början!





.... men det är mycket annat en hund måste lära sig för att få ha ett riktigt roligt hundliv........ eller egentligen är det ju matte/husse som måste lära sig hur hundpedagogikn går till. 
Jag har haft mer än 2000 umeå-/vännäsbor på kurser, haft mer än 200 instruktörer feån Umeå till Kiruna på examinationer/vidareutbildningar och själv gått alla hundlärarutbildningar som finns i landet,... så lite erfarenhet har det blivit geno åren. 
Hundar är ju lite som barn på det viset att de behöver en ledare i sitt lärande.......... och i ännu högre grad än barn. Det har lätt bli som  "en blind leder en blind" i skolan ibland när elevaktivt lärande misstolkas....och likadant med hundar, när man tror att det gynnar hunden att den saknar ledare.
I början jag höll på med hundpedagogik tog jag det som ett kall att lära folk hur de borde göra med sina jyckar och tog det som ett personligt misslyckande om de struntade i vad jag sagt......... nu har jag blivit  klokare. 
Jag skriver ingen på näsan om hur de skall göra, frågar de, så berättar jag hur de kan göra och sedan är det upp till husse/matte att följa rådet eller inte...... som det där att en hund skall färdas i hundbur i en bil (borde vara lag!)..... men några käpphästar: .... 
  • Hundar är inte tjuriga, men man kan ha lärt dem att vara bångstyriga, genom att inte styra konseskvent.
  • Om man ger hunden ett kommando; har man också en skyldighet att se till att hunden utför det hela, annars lär sig hunden att när husse säger "sitt" behöver jag inte alls sitta. Det är väldigt lätt att slänga ur sig kommandon.
  • Hundar känner ingen skam! Skamkänslor är något vi människor tyngs av, sedan våra handlingar började delas in i "goda" och "onda".. .. om en hund gjort något ofog och vi kommer hem, så får den ett uttryck som säger: "Nu kommer han att bli sådär "galen" igen, som förra gången jag rev ner blomkrukorna" ... och vi tror att den skäms.. 
  • Att vara snäll med en hund är inte detsamma som att ge dem bllkar och låta hunden leva rövare. Det snällaset du kan göra mot din hund är att vara en Ledare! Tack och lov har flesta små hundar idag och då blir ju konsekvenserna mindre av att leva ett "icke-ledare-liv" eller så blir det "koppelhundar". 
  • Att "korrigera" en hund när man är arg på den, är ett dåligt utgångsläge, som bara leder till en frustrerad hund. Korrigering ska anpassas till hundens mentalitet och användas som ett pedagogiskt verktyg............... som belöning, men tvärtom......... .Det är faschinrande att titta på hur en hundmamma lär sina valpar vad en dominansmarkering är .... och det har inget med ilska att göra

    Fotnot:
    Med "hundar" menar jag,  i det här speciella fallet, inte Chihuahua, Kavaljer King Charles eller andra prydnadshundar....... och naturligtvis är det skillnad på vad en utställningsgolden kräver av sin ledare eller en brukshund.
Det är ju upp till var och en om man vill ha en lydig och harmonisk hund eller inte......... men jag blir så¨trött när man skyller  på hunden. Man får den hund man förtjänar!



2 kommentarer:

  1. Hmm så är det nog..och jag känner mig lite träffad..fast jag inte var medveten om det DÅ..så har jag fått upp ögonen för det NU och då får jag jobba än mer På det jag inte förstod Som blivit till en vana för en klok hund Vars matte...inte varit tillräckligt obsevant.. på sig själv..Som med barn Dom ser och hör det du gör Inte det du säger..om du inte finns/är där med orden Du verkar ha sysslat med lite av varje och mångt med mycket:0)Kraam

    SvaraRadera
  2. Måste protestera lite, alla Chihuahua är inte prydnadshundar! I vår familj har vi en som tränas i spår och är riktigt vältränad. Den andra är ingen bortskämd vovve som "åker väska"den heller. Men jag håller med om att det är alldeles för många som får bli prydnad. Men det gäller tyvärr även de större hundarna.Man köper en söt valp och tänker inte på att den blir stor och behöver mycket tid och stimulans.
    Låter mysigt att ha simskola med barnbarnet, jag är ju så glad över att 2 av mina barbarn ska flytta hit till vårt "gamla" hus.
    Ha det gott. Yvonne

    SvaraRadera