torsdag 16 juni 2011

Trycket blev för stort

Snötrycket blev för stort........... min granne Per´s skorsten gav vika,. En pressenning har täckt taket. men häromdagen kom en ny skorsten på plats........... 

"Tur att det finns raska pojkar, Ingemar, så att jag slipper springa i stegen", säger Per, 83. 
Jag går in ......

och ser experterna, som verkligen ser ut att kunna sin sak. Snart har Per o Britta full fart på gjutjärnskaminen igen. Härligt!
Innan skorstensbyggarna for hem kom de över till mig, då jag ville att de skulle titta på min kamin, och efter inte alltför långa diskussioner bestämde 
jag mig för en ny kamin i mitt hus. 
Tre gånger så mycket värme av varje vedklabb och sju timmars eftervärme, säger man ju inte nej till. ... och den gamla plåtkaminen har ju gjort sitt i 40 år.Ibland går utvecklingen framåt! 
Det betyder ju att jag får tre gånger så mycket betalt för varje vedklabb jag rustar inför nästa vinter ............ eller lurar Vattenfall, E-on eller de andra elockrarna på tre gånger så mycket som jag lyckats lura dem på vintern som gått.
"... har du verkligen gjort en avräkning på  vad den nya kaminen kostar och installationen då", hör jag någon kraxa. 
"......... men det kostar ju inget. Jag har pengarna ...... och kan ju ändå inte ta mig så mycket pengar,............... när jag eldat färdigt ......... för gott!?"
Det gäller att passa på medan man har möjlighet! 
Carpe diem!



3 kommentarer:

  1. Mycket klokt sagt, man kan ingenting ta med sig när man går. Livet är till för att leva, gärna gott.
    Trevlig helg på dig!
    Kram Yvonne

    SvaraRadera
  2. Tror du gjort ett mycket klokt val!
    Ronjas student blev jättelyckad, hon var så fin, vi hade en mysig liten fest ute vid pappas stuga på em och sen på kvällen var hon ute med sina kompisar!
    Ha en riktigt härlig helg Vännen!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  3. :0) jag gillar oxå att snuva vattenfall på det jag kan..det ger mig ett riktigt upplyftande värmeslag..

    SvaraRadera