onsdag 20 juli 2011

Samma hund?

Helt "nollad" på Kronblomsoffan, med huvudet på favoritkudden

Bara en timme och ett par handdukar tidigare gav hon järnet mot Exa i den dyblöta "brottningmatchen".
Hon har en fantastisk förmåga att koppla på och koppla av............
och läsa situationer.
Idag på vandringsrundan deltog några besökare, som hade  hundrädd dvärghund. Den hade blivit skrämd av någon stor aggresiv hund "på gatan istan".. Molly sprang i full fart mot hunden, trodde att det var en ny busig lekkamrat, men bromsade in och smög sakta  fram de sista metrarna och nosade sååå försiktigt på den darrande kopplade hunden , trots att hon själv var okopplad ........... visade så tydligt den lilla rädda hunden "Du behöver inte vara rädd! Jag vet hur det känns!", sen lämnade hon den ifred under hela 7 km promenaden, fast hon var lös hela tiden. 
Jag tänkte: "Ni skulle ha sett henne när hon "anföll" Exa!. Då hade ni inte trott att det var samma hund!"

  

4 kommentarer:

  1. Det är helt fantastiskt hur hundar kan känna såna saker. Jag har en j*a respekt för schäfrar men blev tvungen att bekanta mig med en. Äldsta dotterns första "riktiga" pojkvän hade en. Denna schäfer var det ingen ordning på, han var tre nummer för stor för rasen, odräglig och stökig. Tillsammans med mig betedde han sig som en pytteliten valp, följde mig jämt, gick fot utan koppel med mig, kom och lade sitt stora huvud försiktigt i mitt knä så fort jag satte mig ned...Han var så mån om att göra sig kompis med mig på mina villkor. Med andra och i sitt "vanliga" liv, var han en helt annan hund. Saknade hunden mer än pojkvännen när det tog slut, men så kanske man inte får säga;-)

    Ha det gôtt med din av-och-på-hund!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  2. Kan bara hålla med om att Molly är en jättefin hund, och att husse har förmågan och tålamodet att få henne att utvecklas så fint som hon gör. är lite avis faktiskt.
    MVH Exas husse

    SvaraRadera
  3. Hon är ingen dum hund din Molly! Finkänslig och förståndig, skulle jag tro.
    Kramen/R

    SvaraRadera
  4. Sådan husse sådan hund :0)

    SvaraRadera