onsdag 13 juli 2011

Resa till Vitterastenens Land.

Någon "trepartare" i Slåtterdansen , blev det inte i år för min del, då Lars-Göte väntade lite för länge med den delen av dansen  Att se när en traktor strängar höet, en annan balar och en tredje plastar in balarna............ och sedan hinner traktor nr ett även hämta de plastade balarna och göra snygga uppställningar efter kanten......... är något utöver vad man tror är möjligt,.......... alla vet vilka turer de andra har att göra, alla traktorerna är igång samtidigt hela tiden, ingen behöver vänta, på tre timmar är hela byn fixad.... men det får bli nästa år.

I år gav gav jag mig samtidigt ut på en omtumlande resa till Vitterastenens Land Tänk har sprang barnen fort när de skulle förbi, då de visste att Vittrorna bodde bakom stenen!

Finns det ett bättre ställe att möta Livsvandrerskan, min bloggarvän, än i en liten stuga mitt ute i skogen..........
Malbergsstugan är tillräckligt stor......... hela byn ryms här!

Den lilla kaminen gav det godaste kaffe......... om det nu var kaminen det berodde på?!

I Bågatjärn, strax utanför byn, lär man ska kunna få röding............... 

men det närmaste röding vi kom denna gång var denna vita näckros...... undrar om det var den de trodde var en röding?

Redan halvfyra på morgonen släppte vi ut hästarna, Jupiter

och Kajsa fick några timmars bromsfritt bete

och i slutet av  åskovädret i går fick de sig några timmar ytterligare bromsfritt innan de blev intagna.... Skönt med en dusch!
Tyvärr fick jag ingen bild från Bya-loppiset då åkovädret gjorde att det blev för mörkt i lokalen för att göra alla fina saker rättvisa,............ men några böcker blev det. Kul idé med Bya.loppis......... hela byn enbgagerad!
Jag har heller ingen bra bild av Biggles, din fina hund, som Molly (och jag) gillade så skarpt. ........ tror att det beror på att vi var fullt sysselsatta med att ha koll på dem så att de inte tog alltför vida svängar i närheten av vägen .............. och i skogen hade de sådan fart att man inte ens på 1/1000-dels sekund kunde fånga dem!
Ångrar att jag inte köpte den fina sängen, ...... men  hade ju ingen plats för den i bilen.... även om jag har ett vidunder till bil!
Mötte även en annan bloggkompis, som kom fråsande i sin fyrhjulsdriva suv på en skogsbilväg. Så roligt att få en person till en blogg som man följt med intresse.......... och hennes dotter kom  med traktorn och levererade en höbal till hästarna, Vilka härliga månniskor i den byn!
Ett enrgifyllt besök!
.....

2 kommentarer:

  1. Vilken fin utflykt du gjort till Vittrastenens land=) Vackra bilden på tjärnen och Näckrosen, det ser så rofyllt ut. Så mysigt med hästarna.

    Ha det så fint!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  2. Det var trevligt med ditt besök och att DU tog dig upp halv 4,när hästutsläppet skedde DET var imponerande :0)
    Och att få visa dig , verkligheten bakom mitt Grannäs "dikt och bild" .vad som ger fantasin och nyfikenheten så rikligt med "stjärnestoft Nästa gång är det min tur att kolla in din verklighets dikt och bild.Mm visst var den gamla utdragssängen fin Ha det gott Kram

    SvaraRadera