tisdag 26 juli 2011

17 minuter...........

tar det för mig att göra i ordning så mycket ved att det värmer mig och mitt hus den kallaste dagen till vintern. Genom att kapa med bågsågen, kvista med handyxan

och kärra hem långveden på skottkärran får hela jag en genomkörare..... rent träningsmässigt alltså. Skottkärran kräver inte bara muskelarbete utan innebär även balansträning. 
Veaskog finns det hur gott om som helst runt Konvqaljbacken, så några längre sträckor behöver jag inte forsla hem veden. ......... och går det tungt uppför sista backen sitter Molly framför Lilla Grå (gäststugan) och hejar på. 

Uppfinningen med däcket på huggkubben har underlättat vedklyvningen oerhört. Pelle hade sett uppfinningen på TV där man visade detta............ Finurligt!....... och Pelle har många gamla uttjänta däck. 
Bara att be Molly fylla det fastskruvna däcket med klabbar och sedan gå runt med klyvyxan och klyva för allt vad tygen håller. Missar man så studsar yxan bara mot däcket.........Ingen vedklabb faller omkull eller ramlar till marken och måste lyftas upp............. ja, lite hjälp måste Molly fortfarande få med klabbarna. ..... till nästa år ska jag lära henne själva klyvningen också! ...... men då får jag ju inte utlopp för min kreativa ådra.............. Så det blir nog strid om att få klyva.!?

..... och forma ett konstverk för varje gång däcket fylls med nya klabbar.... och klyvs till olika formationer. 
Är det inte vackert!?

17 minuter tog det också att göra detta inlägg, men då måste jag stiga upp tidigt på morgonen, för vid åtta har turisterna korkat igen masterna som tar emot signalerna från mitt mobila bredband
......... hoppas att det gett lite "värme"!?
Om jag använder 17 minuter till att göra en dags ved undrar många om det lönar sig .........
.. men ingen frågar om det lönar sig att sitta framför datorn?


3 kommentarer:

  1. Bra inlägg!
    Det där med däcket har jag inte hört men gud så fiffigt!

    SvaraRadera
  2. Sant... en mycket upplysande tidsnyttolampa

    SvaraRadera
  3. Någon sa:
    "Om man vill komma på något riktigt påhittigt ..... använd något som någon annan kommit på"!

    SvaraRadera