måndag 18 juli 2011

Bondkatt bland Hermelinerna

Jag var bjuden på middag igår, fantatiskt gott och trevligt............. vid sågsundet i Häggvik.......... fast egentligen ligger det i sund, en stor del av "Häggvik" är egentligen Sund på kartan, men de som bor där säger att de bor i Häggvik av någon outgrundlig anledning. Så är det i många byar här.
När jag blev bjuden fick jag veta att vi skulle smaka lite Korsikansk och Spansk mat, då ju värdinnan hade varit på Korsika nyligen. 


Fantastiskt GOTT !.... men vad är der för bröd som ligger på talltiken?

Då Konvljerna blommat över för mer än en månad sedan och jag bakade igår, då det regnade, 
tog jag med ett bröd, vanligt bondmatbröd där jag tar vad som finns i skafferiet...........När jag kom till min kusin, kom jag att tänka på att jag ju också varit till Korsika...... på en vandringsresa.; så  när Gunnel berättat färdigt om alla rätter och hur hon kommit i kontakt med dem. kändes det som att  mitt bröd var som "en katt bland hermelinerna". ............ så jag berättade för gästerna och värdarna, att när jag var på Korsika, såg jag en papperslapp på marken under en av vandringarna, jag böjde mig ner och tog upp  lappen, men kunde inte tyda de korsikanske krumilurerna, så jag frågade guiden vad det stod. 
Då berättade hon att det var ett recept på ett urgammalt hälsobröd som urbefolkningen bakade på ett idag mycket exklusivt och svårodlat sädeslag som liknar svensk råg, men smakar lite oliv. Detta bröd åt man med en speciell marmelad ............. som jag ju sett att Gunnel hade på buffebordet.
Ni kan tro att det bara sa swisch så var hela brödet slut!
Tur att jag hade haft olivolja i skafferiet och........ i brödet, så det var lite sydeuropeisk touch över det.
"Har man tur behöver man inget vett", sa min farmor när hon tyckte att man haft oförtjänt framgång..

1 kommentar:

  1. Det SER gott ut DET du blev bjuden på..och papperet du hittade säger en hel del OM dig :0)KRAM

    SvaraRadera