lördag 23 juli 2011

Magiska Rotsidan

Att alla är så fascinerade av Rotsidan och kan besöka naturreservatet hur ofta som helst......  tror jag beror på att Rotsidan har lika många ansikten som solen har strålar. Jag brukar fråga, de som varit där, vad som gör det så magiskt och får hur många förklaringar som helst. ALLA har "sitt" Rotsidan
Jag tycker bäst om Rotsidan när dagen vaknar och det är pålandsvind, lite dramatiskt, gärna höst.......... men jag ska erkänna att jag ofta är ganska ensam där. Jag har förmånen att bo så nära att jag kan hoja dit på en kvart och åker dit bara när Rotsidsidan visar upp sig från "min" sida..... som idag

Bara att ta med sig kaffetermosen och kameran, bre en smörgås och sticka iväg i gryningen. Vad den svarta plastlådan vid ryggsäcken är? Jo det är "bensintanken" till min elcykel. Lätt att bara plocka med sig. 
Jag ska erkänna att jag även hade med mig DN, men blev så arg när även de antydde att det nog var Al Qaida som var inblandade i de fruktansvärda bomb- och skjuthändelserna i Oslo igår     de visste ju inte säkert, men....... 
Det var så det beskrevs av nästan alla medier igår............ men det var just igår.
När jag sitter där på Rotsidan och lyssnar på cykelradion, hör jag att det är en man gripen "på sannolika skäl misstänkt för dåden" ..... en purnorrman! En Kristen fundamentalist (när hörde du den ordkombinationen senast?), en högerextremist. Det ska bli intressant att se hur media och politiker hanterar detta.Så DN fick inte vara med på bilden.

Just när solen börjar strö silver i havet, färgerna är få, men vackra,....."Havet är alltid mörkare än the sky!" Sa en akvarellärare i Grekland en gång till mig. Stämmer!?

Så börjar skådespelet med pålandsvinden. Det är lätt att känna hur det måste ha varit för de sjömän som var ombord på båtar som förliste här.

Rotsidan är magiskt!



1 kommentar:

  1. Vackra bilder. Jag älskar havet. Det är så rogivande. När jag behöver gå ner i varv så brukar jag blunda och "ta fram" havsminnet.
    Kram Yvonne

    SvaraRadera