onsdag 7 mars 2012

180 meter plank i minuten

När jag var i 15-års åldern jobbade jag ett par somrar på Norrmesunda såg.
Idag har jag och ett gäng gubbar varit på Sveriges största sågverk i Bollstabruk. Otroligt hur ett modernt sågverk fungerar. Helt imponerande. Stocken åker med en fart av 180 meter i munten, 3 meter på en sekund..
En halv miljon kubikmeter bräder och plank sågas på ett år. 600 km långtradere !

Sågverksarbetare 1.
Han sköter ENSAM  "hjärtat" i sågverket, ser ut som en avancerad dataspelstation.
Jag frågade guiden, Magnus, vad som var jobbagast med ett elavbrott, om hela sågverket stoppar ev en blixt som slår ner i en transformator. Jag trodde att han skulle svara att det var svårt att få igång flishuggen eller någon av ett hundratal sågklingor. Nej,........ "Värst är det att bota om datorerna. Vi rönkar ju alla stockar, bilderna ska analyseras och det är tolv digitala kameror som fotar varje stock på flera ställen och vänder den rätt, vid varje moment finns fotokännare som kontrollerar hela sågproceduren. Alla datorer ska vara i fas!"

Sågverksdarbetare 2.
Själva arbetet verkar ha ändrat karaktär, men jag vet inte om jag håller med om att stressen har ökat så enormt! Inte verkar det slitsamt direkt?
Psss st De i reflexvästarna i bakgrunden är gubbarna från Nordingrå.
Vi på Normesunda såg slet i varje stoch med huggkrokar, drog varje stock i rätt läge till själva sågramen, och vi kallades brädgårdsindianer när vi utan skyddsräcken sprang på jättehöga planktaplar och lade ut 3 tum 9 och 2 tum 8. Vi slet!
"Var är alla 130" frågade någon.
'"De flesta sitter på kontoret och ett skift är ju veckoledigt"

Här är en bild av själva flaskhalsen, ströningen. Tänk om den gick fortare, då hade det blivit ännu mer plank.

Skogsarbetare 3
för bara 60 år sedan, 2 som arbetade på kontoret är inte med på bilden.
Det man sågar idag på Sveriges största sågverk, Bollstasågen, på en enda dag, skulle vi ha behövt minst 5 år på Nprrmesunda såg, men vi var nog mer fysiskt slutkörda när arbetsdagen var till ända.
.

1 kommentar:

  1. Terve ! Mycket intressant, Sveriges största sågverk så effektivt nuförtiden. Om nån har bilder av Älgsjösåg ? Jag tycker den har också intressant och gammalt historia. Och också bilder av vattenkvarn i Näsbäcket ! Som närmaste våra stugor. Britta har talat nånting om det historia.
    Man har levat där så länge. Gamla grav har sina egna historier. Och alltid inte så briljant, men sånt är livet och kommer att vara. Jag ville väta, och varje gång i Lönnbackas saunakammare jag vet mer. Underbart t lapp i Sirkka

    SvaraRadera