torsdag 15 mars 2012

Man skulle haft en termos

Så otroligt mycket ris det blir av en tätvuxen gran.
Vilken tur att L-G just i år har plöjt åkern nedanför Konvaljbacken så det är bara att dra ner riset på skaren och elda ner på åkern. 
Jag har jobbat 15 år som deltidsbrandman, när jag var lärare utanför Umeå. En yrkesskada från den tiden är att jag är paniskt rädd för eld.Skulle lätt kunna göra mig bilder av att elden kryper under snön och tar sig upp till bastun eller huset, men inte på plöjd jord. En "snösluss" på 20 meter från brasan till allt ris gjorde att glöd och gnistor inte kunde följa med stöblarna.
I 5 timmar drog jag ris och eldade i går och idag, och då har jag riset från 1 gran kvar.


Röken från granriset gör att byn "försvinner" totalt.

Tänk om man haft en stor termos och kunnat samla ihop all värme från elden?!
Då hade jag gladeligen kunnat hålla hela huset varmt nästa vinter ... med termosvärmen!

3 kommentarer:

  1. ..och så gör den sig så fint..mot den vita snön :0)

    SvaraRadera
  2. Terve ! Ja det är förlorad energi men vad så ? Kan det gå på kratår ? Nej. Vi har alltid samma energi i Tellus. Det bara förändras, men alltid samma. Världets uppvärdming är skitspråk, tyvärr. Vi har alltid haft många istider och varma tider också i Höga Kusten. Så det är normalt. Ingen panik. Skall ta några tusende år när dina riseld är tillbaka. Tellus är termos. t lapp i Sirkka

    SvaraRadera