fredag 23 mars 2012

Ett steg efter.

En kompis till mig skaffade en HD-box, en sån där manick man har mellan parabolantennen och TV:n. 
Detta för att han ska kunna se "med en otrolig bildkvalitet"! Då han skaffade en sådan box följde det med en parabolantenn också. En antenn han inte behövde då han ju redan hade en.
Jag har bara haft ettan och tvåan med min uråldriga krattliknande antenn.
Då jag gillar att se skidskytte, som de visat på fyran, har det varit lite besvärligt. Fredrik Lindström är ju från mina barndomstrakter. Jag har kunnat se fyran ibland..... av fem skott har jag kunnat se tre. Lite besvärligt har det varit.
Jag frågade Lasse vad han skulle göra med sin gamla box.
"Får väl köra till Högberget med den. Ingen vill ju ha en sådan box. Alla ska ha HD-boxen idag." "Jag kan förbarma mig och ta hand om den, så slipper du köra till soptippen med den", sa jag.
Jag fick överta parabolen med, då han ju inte behövde två.

Så i gårkväll var Mats hit och satte upp parabolen.
Han har ett 30 000 kronors instrument, som säger var satelituschlingen är på himlavalvet, 
Tänk, har har aldrig varit hit förut, kom sedan det hunnit bli mörkt, men placerade den så att jag kan rengöra huvudet utan att ta på ytterskona. Man ska visst göra det när det fastnat snö på själva mojängen. Vi kunde dessutom använde den kabel jag för ett par år sedan dragit till det andra antennet. När jag idag tittar på uppsättningen och placeringen skulle jag inte kunna komma på en bättre placering.!
Mats är inte kokt i bara ett vatten inte! Han kan sin sak.
"Det är ju enkelt.... när man kan!", som han sa "... och jag har gjort det förr Ett tag satte jag upp fyra per kväll."

"Det är en fantastisk bild på de här", sa Mats, som har varit med förr. "PlattTV:na har inte en chans mot 100megahetzarna. Men nu ska ju alla ha platta!. 
Jag köpte den här på blocket häromåret. Den hade kostat 9500:- tre år tidigare. Jag fick den för 700:-
Han som sålde den hade inte plats för en tjockTV,.... men hade plats tre år tidigare. Konstigt?!
Det har sina fördelar att vara steget efter.
... och nu kan jag se alla fem skotten som Fredrik skjuter på skidskyttetävlingarna.
På tal om detta hörde jag på radion igår (P1 föstås) att man har räknat ut att växthusgasutsläppen skulle kunna minskas i Sverige motsvarande vad 20 000 bilar släpper ut om man vid Högberget och alla andra sopstationer, lät folk lämna användbara saker så att de som kan tänkas vara "steget efter" kan köpa dem för en billig penning och pengarna går till välgörande ändamål.
 Två flugor på smällen!
... Jag utår ifrån att den som räknat ut detta kommer att ställas inför riksrätt! Föär det innebär ju att konsumtionen skulle minska?! Hur ska det går för Sverige då? 
Det är ju mycket värre än om Jorden inte går att bo på för att växhusgaserna gör den alldeles för varm?!


1 kommentar:

  1. GRATTIS ..till parabolen Att du nu kan kika på skidskyttet oxå Parabolskänket gav dig ju dessutom många tankar att förmedla..till oss i din blogg..en smakfull blandning av allvar mitt i glädjeskottet Önskar dig en behaglig o sprudlande vår-helg kram

    SvaraRadera