tisdag 20 mars 2012

Yxan i periferin

När Sven-Olov höll på att lägga ett nytt tak på huset för några år  sedan
och jag höll på med vedkluvandet, ropade Sven-Olov medan han drog en plåt rätt och slängde ett getöga på mina förehavanden nere på marken:

"Det där verkar omöjligt! Min pappa sa alltid att man ska sätta yxan i ytterkant på klabben. Prova!"

.... och si, lätt som en plätt, den stora björkklabben i två bitar. 
Om du, Staffan, undrar varför inte det går så lätt för dig, även om du s i k t a r i ytterkanten på klabben, så beror det antingen, på att du inte träffar ytterkanten eller att du inte har den muskelkraft som ändå behövs.
Jag grovklyver varje klabb i två halvor, inte mer. Då jag har treårsved hinner den torka. 
Finklyver gör jag när jag tar in veden. Då vet jag vilka storlekar på vedträna jag vill ha. om jag skall elda i bastu- eller i täljstenskaminen. På så sätt blir jag också själv varm två gånger av klyvandet....
...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar