måndag 19 mars 2012

Doftminnen

Hörde på radion förra veckan (P1 förstås!) att doftminnen är mycket starkare än andra minne som kommer till oss via syn eller hörsel. Detta beror på att dofter går rakt upp i hjärnan utan att förvanskas, medan övriga intryck har mellansteg, tolkningar på vägen.


Varje dag passerar jag en granupplägget som LOA gjort av de senast fällda granarna nere vid väkskälet förstår jag vad programmmet handlade om. Jag känner ett oerhört välbehag, när doftmolekylerna från de nyfällda virket tränger upp i näsan, jag minns lovdagar när jag, som barn, följde med pappa till skogs, jag minns mitt första sommarlovsarbete på sågen i Norrmesunda, jag minns den sommar jag förfärdigade Solrummet och "bänglade" med lååånga takpanelbrädor och med att såga in eldosor på exakt rätt ställe.
Gran och tall doftar godast.
Doft är positivt................. lukt negativt.'
Doftar gott, luktar illa!?
Dofter är viktiga... om man känner dem.
En mig mycket närstående person har tappat den förmågan då bihålorna sedan sex veckor varit igenkorkade efter en förkylning....... Hoppas innerligt att bihålorna snart är öppna igen och att dofterna får fritt fram!

2 kommentarer:

  1. GOD morgon Doftminnens ljuvligheter som sitter i starkast Är för mig skogsdofterna..kåda, tall o gran..dom väcker upp varma känslor..av tiden med min morfar..då jag var barn och fick följa med honom i tidig morgontimma ut i skogen Där han visade och lärde mig mycket om och av den..Usch så tråkigt för din vän att ha fått besvär i bihålorna och inte kan känna alla vårdofter Hoppas det snart går över Önskar dig en ljuvligheternas vårdag kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att höra Dina doftminnen! Dofter ÄR starka och påverkar oss mycket mer än vi tror. Det var kanske när du upplevde dofterna med din morfar som du blev morronmänniska?
      Önskar dig en finfin vårdagJÄMNIN!
      Kram

      Radera