torsdag 1 mars 2012

Två gånger per år är för lite !

Förra året när jag "gjorde upp" en lika stor björk gick mycket tid åt med att få loss sågen när den kilade fast just när jag var igenom.
Sågen satt nog mer tid fastkilad än den tid den sågade.
När prekära situationer inträffar,brukar jag tänka "Detta ska icke upprepas" 
Är man nu folkskollärare i själ och hjärta ser jag ju varje situation som ett lärtillfälle!

Jag tog därför fram garagedomkraften  
annars använder jag den bara 2 gånger per år, när jag byter till sommar- vinterhjul och tvärtom.
För att få lönsamhet på garagedomkraften bör den ju användas oftare.
"Man ska alltid ställa för sig", brukar Pelle säga

... så jag gräver in den under jättebjörken,

hipsi vipsi, lätt som en plätt så är björken rejält upp ur snön och klababrna fallar som mogna äpplen till marken.

 När jag ändå var ute i boa för att ta fram garagedomkraften såg jag dessa snöskor.... De där ska vara användbara, har ju en närstående sagt alldeles i dagarna. ..
.... och de gjorde att jag bara flög fram över bllötsnön! Perfekta.

1 kommentar:

  1. Terve Ingo ! Folkskollärarna är som bästa och värsta. I skolan i Orakylä vi hade båda. Bäst var lokal från Enonekiö/Hetta Orvokki Rova. Hon förstod vem vi var. Blandat elever som var alla från olika familjer, " rika och fattiga". Vi var alla rika, lokal. Och språket var som blandat också. Litet svenskt-norgskt-samiskt-finskt-tyskt. Rysskt var föbundit, för kommunistkt efter kriget. Och vi var lyckliga...och kom annorlunda lärarinna ung och mycket effektfull. Jag är som kan göra ni som civiserad..och vi skrattade. I naturligtvis hon kunde ingenting men honsjälv i graviditet och vi var synda. Tyvärr hon var så effektivt jag låste nånting, men jag fick finskspråk. Och var som bäst i tävling. t lapp i Sirkka
    Buares !

    SvaraRadera