torsdag 10 mars 2011

2 veckors Alpsemester

Häromdagen stannade postbilen vid min låda ......... jag ilade ner för att kolla................ Spänningen ungefär lika stor som när angeldonen en vacker fiskedag på sjön smäller upp! När jag vittjade postlådan ..........  

..........hittade jag en resebroschyr med vinterresor till Österrike.

Visst ser det härligt ut?! När jag sitter och drömmer mig bort till Alpsluttningarna, rusar jag upp och kollar almanackan. 
När jag hängde upp den fina årsalmanackan för 2011 (med bilder av mina barnbarn),.bestämde jag mig för att sätta ett kryss för varje dag som det är ett fantastiskt "resebroschyrsväder" här i Världsarvet (utan Canonkamera och Photoshop)................och då jag tagit del av det i mer än 2 timmar (skidor, vandringar, vedhuggning). Hittills har jag 14 kryss! 


När jag tittar ut har jag svårt att avgöra vilket sceneri som ser mest inbjudande ut. Alperna eller Höga Kusten.

En skillnad är förstås att tar jag del av vad Världsarvet erbjuder, blir det närmare och billigare ........ minst tio tusen kronor (resa, uppehälle, liftkort) och här har jag gratis efterskidande i den vedeldade bastun  ........... och sover ljuvligt i min egen säng. 
Sen vet jag inte om Molly blir insläppt i Gasthauset eller behöver liftkort i Alporterna? Här åker hon gratis...............ja, hon får springa själv både uppför och nerför "alpsluttningarna"..

Das Gasthaus "Die Konvaljhalde"

Och åker man en vecka till Alperna eller de svenska fjällen får man ofta både "snökaos", "stormkaos" eller "lavinkaos". Här är det ski in - ski out ......... hela tiden, utan "reskaos"!

............ och vill jag känna mig riktigt internationell kan jag ta mig en tur in till Vallen och inmundiga en härlig pizza på vår nya pizzeria. ........ ska göra det idag, efter Mollyrundan. 

3 kommentarer:

  1. Ja, nog låter det som om du har ett skidparadis inpå knutarna så..... spara pengarna verkar inte så svårt....Och Molly gillar nog hemmabackarna bättre.
    Kram Yvonne

    SvaraRadera
  2. En härlig reflektion!
    hälsn med en hård byig vind fr väst med massor av regn(fint för naturen)
    Tina på Hönö

    SvaraRadera
  3. Ha en riktigt härlig helg!
    Kram/Lena

    SvaraRadera