lördag 5 mars 2011

Hela byn becksvart

Ibland känns bykänslan extra stark. ......... som sent i gårkväll när jag befriades från Parlamentet med att det blev becksvart i huset.......... ja, inte riktigt becksvart, för jag hade ju en del ljus brinnande på olika ställen i huset. Jag kollade ut över byn,.......... bor man i högt läge så gör man! Hela byn var nersläckt. Det kändes skönt. Då visste jag att jag inte behövde ge mig ut på felsök..

Jag tog in alla ljusen och ställde dem i köket, la telefonen och den fulladdade ficklampan på bänken så att jag visste var de låg ..... utifall att jag skulle behöva dem 
Det blev riktigt mysigt i köket, nästan julstämning. Det enda som hördes var den hörda vinden utanför. "Stormkaos" eller "Elkaos" skulle det nog ha stått i kvällstidningarna om det inträffat i Stockholm.

Det är inte så lite ångestframkallande att strömmen går i en liten bortglömd by som vår. "Vet någon om att något måste göras?", "Kommer vi att vara utan ström i en minut, en timma ......... eller en vecka" Störmmen kan ju komma precis när som helst........ eller inte komma.

"Jag har ju en sovsäck "Arktis" från mina äventyr som vintertältare, ....... klarar - 15" Sagt och gjort, tog fram den. Perfekt! Nu sover jag gott även om temperaturen går ner några grader. ...... gick och la mig och somnade nästan direkt. 
Efter någon timme vaknade jag av att ljuset tändes i hallen. Strömmen var tillbaka och jag insåg att det skulle bli alldeles för varmt innan morgonen att ligga i sovsäck för minus 15 grader och värmepumpen tuffandes på............ Döm om min förvåning när jag kliver upp och trycker på 10-gradersknappen på värmepumpens fjärrkontroll och kryper ner i den ljuvliga sovsäcken igen. ...... 
Ibland blir jag trotsig som ett barn på fyra år när jag visat att jag klarar av en situation och sedan kommer någon  och säger: "Det var ju onödigt, felet är fixat"
Hursomhelst; jag sov så oerhört gott i natt! ....... i min vintersovsäck! 
Hade jag inte kunnat koka mitt morgonkaffe hade jag tagit in trangiaköket också! ..... utan morgonkaffe stannar Sverige!

3 kommentarer:

  1. hahah du är bara för rolig du!
    Ha en härlig dag!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  2. Underbart att se tillvaron så positivt!
    Intressant det du skrev tidigare om det gamla virket som återanvänds på olika sätt . Jag har under flera år ramat in mina teckningar o målningar av gammalt rivningsvirke. Spännande med ditt test av järnvitriol och färgpigment..
    varm hälsn fr Tina på Hönö
    som äntligen ser solen
    efter flera dagars "töga" (dimma)

    SvaraRadera
  3. :0) En härlig känsla den där ibland återkommande trotskänslan.Ha en fortsatt härlig, varm och trotsig HELG Kram

    SvaraRadera