söndag 20 mars 2011

Morgonstund har skidföre under skidorna

I dag var Molly på bettet, riktigt taggad, när hon märkte att vi skulle bryta morgonrutinerna och låta morgongröten vänta till efter skidturen. ......... gårdagens klabbföre skulle inte upprepas. Redan vid halvsju klyftades blodapelsinen och 
Molly var minst sagt uppfordrande: "Ska det behöva ta evigheter att få fast ett par skidor på pjäxorna?" 
Jag måste beundra Molly, som är på hugget om jag stiger upp halvfem och ska iväg tidigt, men sover också som utslagen om jag ligger och dåsar till framemot halvsju....... sover jag längre är dagen lite körd. 

Perfekt före! Solen når nätt och jämt ner i spåret.

Den smyger obönhörligt in bland träden och väcker alla som ligger och sover ännu!........ om man inte varit förutseende och dragit ner rullgardinen.... förstås.

En otroligt hissnande känsla att komma i spåret och se att det bara försvinner nerför en brant, att det kommer att gå undan förstår jag, men går det in bland småskogen ............., kommer spåret att svänga när farten är som högst? 
Bara att ge sig hän!

Däruppför berget mot Barsta går också Världsarvsleden - sommar, ......... undrar om de, som vandrar då, kan ana hur vackert det är på vintern. 
Otroligt vackert när solen hamrar fram berget ur skuggan, som en galen plåtslagare hamrar på en kopparplåt!






3 kommentarer:

  1. "När solen hamrar fram berget" Vacker och poetiskt uttryckt Vilken härlig skidtur ni haft
    Smakar gott med gröten nu då..Skall själv koka havregrynsgröt nu Med vetegroddar och nyponpulver iblandat och så lingonsylt på
    Smakligt grötfrukost säger jag till dig och önskar dig en FORSATT härlig dag

    SvaraRadera
  2. Hej på dig!
    Morgon stund har guld i mun som sagt.
    Skulle ha åkt skidor i dag, fast nedför. Men tyvärr så blev jag liggandes i feber istället.

    Får se fram emot nya tillfällen!
    Ha en fortsatt bra dag!
    Lotta

    SvaraRadera
  3. Fin bild på din hund, ett vackert och karaktärsfullt huvud,hon utsrålar bestämdhet med kärleksfulla pigga ögon!
    Ja det är verkligen ett avlångt land. Men det är så spännande med dessa bloggar att man får titta runt och följa naturens växlingar och framfart i alla väderstreck och även lite vardagsliv här och där.
    svag salt vind fr Tina på Hönö

    SvaraRadera