onsdag 23 mars 2011

Nu går det fort

......... flera nätter utan nattkyla och igårkväll kom en rejäl regnskur.

Första regnet sedan i början på november.
Kombinationen nattvarmt och regn gör avsmältningen snabb. Regnet gör hål i skaren och blåsten tränger ner varmluft i hålen, så är det kört.Det är nog bara att inrikta sig på ett farväl. Idag såg jag att det redan är bart under många träd.
Hur tar man farväl av snön? Vi har ju ceremonier för det mesta, men jag vet inte riktigt hur jag gör för att fira snön! Jag tycker att denna vinters snö är värd att firas. Snön har gjort sitt bästa för att isolera för den värsta kylan, skyddat mot dikeskörningar och som lekkamrat har skarsnön varit hur kul som helst. 2 månaders skare, när hade man det senast?
Men jag håller med att hade jag inte fått hjälp av Pelle och hans snöslungetraktor hade det nog varit ett annat ljud i mon skälla. Jag skulle inte haft en chans att hålla vägen öppen upp till Konvaljbacken! Är ett stort tack skyldig Pelle!!
Nu hoppas jag bara att det går fort.....................  så är det med avsked för mig!



5 kommentarer:

  1. Näe inget regn här och nu när vi haft plusgrader dygnet runt ett par dygn så går det himlans snabbt för snön att tina bort, det har blåst hårt några dagar och det har väl gynnat det också eftersom det är rätt torrt här...
    Ha en riktigt härlig onsdag!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Har det väl börjat tina, så är det lika bra att det får gå fort...Jag har samma problem där, det här med avsked och farväl, mycket jobbigt.

    Ny årstid kräver också sin tid, för att jag ska anpassa mig.
    Kraam Lotta

    SvaraRadera
  3. Ja här är inte så mycket snö kvar. Gillar också snabba farväl, blir så känsloladdat annars. Men det där med att fira snön.....tål nog att tänkas på.... svårt. Kanske en härlig utflykt med matsäck i en kvarvarande snödriva. Mysigt!
    Ha det gott Yvonne

    SvaraRadera
  4. Sex plusgrader idag, och det var i noll på natten, kan bli minus igen.. Men det är vår ändå.. Hur ska man ta farväl? Jag brukar plaska i vattenpölar litegrann, hoppa på snöklumparna. Varm snö är som sockervälling :-)
    Har man möjlighet så kanske kan man kasta några snöbollar mot ett träd t ex och vråla som Ronja Rövardotter..
    Njut av våren!
    Kram/Raya

    SvaraRadera
  5. Fjorton grader igår. Har pressat badbyxan. Solfaktor inköpt.
    Så är det i Södern!

    Sundsvännen

    SvaraRadera