fredag 18 mars 2011

Smakfyllt

Blev sugen på te och macka idag,............. hade köpt prästost på affären och kom att tänka på det bröd jag bakade när barnen var små. Så det vara bara att sätta igång. Ett oerhört lätt recept, där inget moment tar mer än 10 minuter. fick ett infall och tog i lite olivolja och  några msk hackade oliver också

Det blev två formar och det som blev över fick forma sig själv i en annan ugnsform, .. strödde lite rågflinfor på ytan när jag penslat med vatten,så att det ser extra lantligt ut.  MMMmmmmmmmmm ...... så smakfyllt och gott!

Medan jag bakade, kom jag att tänka på min mamma, som, förutom allt annat hon gjorde, alltid hade minst 3 sorters kakor och vetebröd, "Så man har om det kommer nån!". Hon hade inga plastpåaar, ingen frys, ingen köksmaskin och bara vedspis utan varken termostat eller tittfönster i ugnsluckan.. "Termometern" var hennes armbåge, som hon stack in lite i ugnen och kände tempteraturen. Jag minns inte att något brändes.

2 kommentarer:

  1. GOD morgon Det där med brödet som får forma sig själv..gillar jag Mina bröd brukar anta en fri form Det ligger ett överraskningsmoment i det liksom att baka bröd av det man haver För man man vet aldrig på förhand..hur det skall smaka eller se ut..så på så vis ger även brödbaket sin dos av variation ..Kan riktigt se din mamma framför mig Dom kunde dom ..mycke...om lite av varje.. förr. Ha re så bra därner..uppe vid högakustenbacken Kram

    SvaraRadera
  2. Så duktig du är som bakar och donar, låter som ett gott bröd. Ja, visst var de fantastiska våra kvinnor från förr, de är de idag också! Tänk på alla ensamma mammor som lyckas få ihop det trots att de har små medel.Och ofta dåligt stöd. Har provat på den sitsen under några år för tio år sen och det var tufft.

    SvaraRadera