måndag 28 mars 2011

Huset fullt av hundar

Har nu testat hur det är att ha huset fullt av hundar. Har man tillräckligt stora hundar och tillräckligt litet hus, räcker det med Molly och Exa. Exas husse och matte skulle på årsmöte och då passade hon på att vara hos sin kompis några timmar..

Jag hade nästan glömt hur det var att ha två hundar, men roligt var det. ... att se samspelet mellan dem och hur fort de lär sig att "prata med små bokstäver" när de är inomhus. De är ju vana att busa med varandra när de träffas utomhus.. 
Jag började med att stänga in Molly i sovrummet, så att Exa fick kolla av huset. Sedan släppte jag ut Molly och sa till dem på skarpen, att: "Inomhus pratar vi med små bokstäver!". Sedan fick de umgås. När de någon enstaka gång höll på att passera gränsen för "små bokstäver", gav jag dem en påminnelse om reglerna och de återgick snabbt till "små bokstäver". (Dominansmarkering innebär att jag harklar mig markerat). 

Jag skulle kunna skriva en massa om dessa timmar, men roligast var att se hur "artig" Molly blev. Hon lät Exa ta hennes leksaker, prata med Husse osv utan att gorma. .... men nästa gång är nog artigheten över och de umgås mera naturligt.

Har ni föresten sett TV-programmet "Huset fullt med hundar". Ett kul program tycker jag. Man får en inblick i hur det är att välja hund, lära sig hur man kan aktivera sin hund och lite extra action då det är många hundar som busar på egen hand i ett hus med "övervakningskameror". 
Såg på Facebook att många är upprörda och tycker att det är otäckt att bara en blir vald och att flera hundar måste vara i ett hem där de flesta inte får stanna. ........ men att lämna sin hund på hundpansionat medan man själv åker två veckor till Thailand är ok. Jag begriper ingenting. 
De har dessutom hundpsykologer som håller noggrann uppsyn över hundarna så att de inte hamnar i den minsta depression. 
Jag har inte hört att de har någon psykolog i programmet "Bonde söker fru", där fyra kvinnor bor i flera veckor på en gård för att konkurrera om Bondens gunst. Vilken konstlad situation. Där borde verkligen en psykolog ha kollen på om någon deppar ihop!
Håller vi på att förmänskliga våra hundar?


3 kommentarer:

  1. Ja, nu har jag ju huset fullt av hundar jämnt. 5 stycken noga räknat så det har jag provat på och tycker det är härligt. Det är i storlek 1 Schäfer/Doberman 1 Amstaffblandning(dotterns) 1 Yorkshireterrier 2 Chihuahua (1 är dotterns). Jag gillar mångfalden och de är ju personligheter alla. Man får dela sina omsorger men de går bra ihop även om Yorkisen gärna vill styra de andra. Dottern blev salig när hon fick veta att du jobbat med hundar så länge hon kommer nog att gå in på din blogg.
    Ha det gott i vårsolen. Kram Yvonne

    SvaraRadera
  2. GOD morgon
    :0) Ibland har jag fyra hundar här Då mina döttrar är på flygande fot,landar dom här Vilket gör Biggles lycklig och mitt hus fullt, för tre ÄR stora, den fjärde en liten sudd..Men jag får träning i hanteringsförfarande och det här med tydlighet Fast jag kulle nog behöva ett gott hundråd av dig..när det gäller slyngeln B.Här är KALLT idag oxå Men solen ligger på och brukar fixa till lite värme under dagen Ha de gott Kram

    SvaraRadera
  3. Det är intressant att läsa hur du skriver med insikt och kärlek om dina erfarenheter med hundar. Fantastiskt med dessa djur som rymmer så mycket kraft, tillit och rörelseglädje, när de har en bra husse eller matte bör jag tillägga. Tyvärr har jag en del dåliga erfarenheter i bekantskapskretsen där man behandlar hunden som ett mycket litet barn..som får till följd att dessa hundar varken vet ut eller in..varma vårhälsn fr Tina på Hönö

    SvaraRadera