måndag 8 augusti 2011

Härliga tider?

Igår när min kompis S var på besök, kom jag helt osökt att tänka på något som min mamma lärde mig, "Ha man en lite uschlig present så gäller det att ha ett fint papper om och fina snören med STOR rosett"


Han skaffat en ryggsäck............. till sin kamera!!. En ryggsäck med fack för allt man kan tänka (och intte tänka) sig på denna jorden, Inte bara för kameran, utan för alla objektiv, motljusskydd av alla modeller, UV-filter, putsdukar osv. 
Även om jag inte direkt såg det skulle det inte förvåna mig om det även fanns fack för tandpetare, mikro och hårtork också! 
En dragkedja om det var sol och en till om det duggregnade och ytterligare en om det regnade mer........ hakar och spännen så att hälften vore nog
Ryggsäcken är dyrare än en hyfsad begagnad bil av 90-talsmodell.
Enda problemet skulle kunna vara att innan S fått fram kameran och valt rätt objektiv....... och hittat det bland alla dragkedjor och fack, lyckats ta loss dem från sina speciallåsta säkerhetshakar....
....... så är motivet borta.
Kan det vara därför jag sällan sett någon bra bild han tagit?
.......... och han har ju ingen Nikon!

Jag hörde på radion (P1 förstås!) häromdagen att det gått samma väg med löpning...... som motion. Förr skaffade man sig ett par skor och började springa. Numera ska man ha: 
  •  GPS-klocka/pulsmätare á 4995 kronor, som inte bara visar vart man sprungit utan även pulsen man hade på ett visst ställe och farten just där 
  • speciella strumpor á 1299 kronor  som  påverkar vadmuskeln när man springer och gör löpningen effektivare, ja, de nästan springer åt dig 
  •   kortbyxor och tröjor á 899 kronor som gör att svetten transporteras snabbt ut från kroppen och svettlukten fösvinner. Kruxet är bara att tröjorna/byxorna luktar så inni helsike!!.... stinker när det kommer svett i dem, men det är ju en annan lukt och då vet ju alla: "Där springer en kille med RÄTT tröja".De lär visst vara canserframkallande, men vadå..... lite får man väl riskera för att ha RÄTT!?
Visst är det härligt ........ konsumtionssamhället?!
där nervösa kvartalskapitalisters aktienoja får påverka, så alla våra pensioner sänks och massor av människor blir arbetslösa.
börsen störtdyker, kraschar, kolapsar.......... inte för att företag går dåligt är bankrutt, utan för att dessa kvartalskapitalister hade förväntat sig meeeer, eller säljer alla sina Nokia-aktier för att man är RÄDD för att de annars kan sjunka ännu mer IMORGON, eller så kan grannen hinna sälja före. 
Med långsiktighet menas idag "mer än ett dygn"' Daytraders har gyllene tider, men dör ofta i förtid pga hjärtinfarkt eller självmord
Oron, nervositeten, på "marknaderna" idag beror inte på att USA:s ekonomi är usel och politiken där lamslagen av att man inte kan komma överens, utan på att ett kreditinstetut har sagt att "Kejsaren är naken", vilket alla har sett tidigare. Kreditbetygen förändrar ju inte USA:s politik, skuldsituation och arbetlöshetssiffror.  
Vart är vi på väg?

Jag tänkte sätta en lapp "Ingen reklam" på min postlåda.......... men ångrade mig.
För ............om jag gör det 
drar de nog in postutkörningen "hitut",  
alla de som trycker all denna smörja blir arbetslösa och kommer att tillhöra "Fas 3".
Ve och fasa!
Så det är bara att fortsätta att göra en samhällsinsats, hämta reklamen ta svängen förbi soptunnan och lämpa ner det där,
så att vi ett tag till även får ha sophämtning! .
Härliga tider, strålande tider! 

2 kommentarer:

  1. Men du, livet är underbart! Här och nu. Nu har jag fått förklaring till vad det är för konstig pryl joggarna har på armen. Var är vi på väg? Inga elit idrottsmän utan Svenssonjoggare. Jag rör gärna på mig men står ut med mina överviktskilon hellre än lägger pengarna på onödiga prylar.
    Ha det bäst.
    Kram Yvonne

    SvaraRadera
  2. Härligt att läsa dina tankar....de säger en hel del om livet. (Va krångligt det är ibland)
    Humor gör ju livet lättare att leva och det bjöd du verkligen på. Gillar din mammas talesätt.
    Kram Ulla

    SvaraRadera