torsdag 25 augusti 2011

Röjarna

Igår morse gormade Molly när hon kom ut på bron. Inkräktare? Nja, Lars-Göte hade passat på när Molly och jag var på resa ett par dar och flyttat korna och tjuren till betet på andra sidan vägen nedanför Konvaljbacken. Så Molly och jag tog en promenad ner till kossorna för att se hur de har det. Bra miljöträning för Molly också.

Jag hade tänkt ta röjsågen och gå ner och röja årsslyet, men får nu hjälp av kossorna....... även om de inte äter så mycket av slyet så trampar de ner en hel del. Förmodligen tycker de att det är skönt att bli av med eventuella flygfän när de går i meterhögt gräs/sly.... hoppas bara att de inte sjunker ner i det sanka bäckdeltat. 

Han skulle man inte vilja gå en match mot! Han är dock en Ferdinand!
Tjuren håller sig på fast mark ....... och det är ju tur. Kollar mest att kossorna eller kalvarna sköter sig!

Sämre picknickställe har jag skådat. .... undrar om de har ADSL direkt från telefonstolpen?....... eftersom de bildar cirkel runt den.

Man kan också undra varför en ko lagt sig en bra bit från övriga och med rumpan mot de övriga. Hon kanske känner sig lite förmer........ eller är mobbad?




3 kommentarer:

  1. Härligt reportage Ingemar! Har de ADSL.. hahhaha! ;-)
    Skulle gärna låna sådant gäng till vårt lantställe.(skrev först latställe, det är det inte riktigt..) Fy vad mycket fästingar det finns i slyet!
    Jag är en som är lite rädd för kossor, faktiskt. Ovan, har inte haft möjlighet till kontakt med stora djur. Vi hälsar på hos en bonde ibland så där har jag fått klappa djuren och gå i hagen med bonden, där hans kossor går. Han säger att de stora hornen bör man akta sig för, annars är de snälla.
    Önskar dig och Molly en fin helg! Kram Raya

    SvaraRadera
  2. Rogivande bilder....Kram

    SvaraRadera
  3. Härligt med kossor som grannar. Bakom vårt hus går det 2 stadiga Ardennerhästar och ett stort gäng kor. Ungarna älskar att prata med dessa enorma hästar.
    Kram Yvonne

    SvaraRadera