söndag 24 april 2011

Mitt aprilgym

Varför ska man vara så ensidig att man tränar bara på ett gym hela tiden? Jag har ett nytt gym varje månad. För bara några veckor sedan tränade jag framförallt tricepsen i snöskyfflargymmet och nu i april .....
.
flyttar jag över till vedklyvargymmet, nu främst biceps, men även ryggmusklerna och precetions-, fokuserings- och koncentrationsförmåga. Att bara fram varje 9 kilosklabbe, klyva den med precision, så att klyvyxträffen blir optimal och sedan kasta in klabbarna, kräver sin man! ...... tänkte skriva "karl" men det blir väl lite "too matcho"?!.
... Molly kör ju sitt program. I aprilgymmet tränar hon att stå ut med hårda ljud av klyvyxa medan hon ligger bara några meter från huggkubben och att få klabbarna vinande bara med säkerhetsmarginal från henne. Hon klarade det finfint.... och har blivit en mentalt starkare hund tack vare aprilgymmet!
Jag klyver varje klabb mitt itu, inte mer. Det räcker för att de skall torka och när jag hämtar dem kan jag bestämma om om jag vill ha en stor bamseklabbe som brinner sakta hela kvällen i Handölkaminen i Storstugan eller om jag vill ha snabbbrinnande småklabbar för att få bästa ångan i  saunan............. och blir varm en gång till ........ mitt i vintern! 
Tack vare vedhanteringen slipper jag åka till ett tidsödande, unket gym, utan har mitt eget aprilgym på veabacken. Enligt bondepraktikan skall veden vara kluven och klar före 1:a maj. Så det är bråda tider nu.
... och det bara fortsätter. Min finurlige gymkontruktör har .bestämt att majgymmet ska sikta in sig på balans och precetion, förutom styrka och kondition försås........ men jag lovar åtekomma med bilder från majgymmet. 

3 kommentarer:

  1. morrn morrn
    Håller HELT med dig Naturlighetens gym ger muskler och kondition PLUS frisk luft och vacker utsikt,i ett och samma andetag Inte dumt alls.STORA klabbar..mycke muskler hinner landa på din kropp efter all vedklyvning :0))Kram

    SvaraRadera
  2. Ja du har det mest underbara gymmet!
    Ha en underbar dag!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  3. Måste erkänna att jag cyklar några gånger i veckan till ett tidsödande unket gym, ja det är inte så unket, ganska rent och prydligt. Jobbar en hel del ensam så det är trevligt att byta några ord med folk på ön..
    ..men att stå ute i friska luften och dessutom få lön för mödan, ja det slår med hästlängder..
    sol fr en nygymmad Tina

    SvaraRadera