torsdag 7 april 2011

Där våldet tar vid, upphör konsten.... del 2

eller
Misslyckande kostar

Läs gärna del1 först

Jag tycker att det är roligt att träna Molly isaker som hon har nytta av för att få ett lätthanterligt hundliv. Det gör att hon får följa med överallt, blir omtyckt av de hon möter och inte behöver en massa skrik och slit i kopplet. Att lära hunden "plats", "ligg" och inkallning är ju bra, men lärandet skall leda till ett praktiskt sammanhang för att hon skall ha "nytta" av kunnandet........... och kunnandet måste flyttas fån träningsplanen snabbt, annars lär sig hunden att "lydig" hör ihop med en viss plats eller en viss tidpunkt i veckan.

Att hon överhuvudtaget skall lära sig detta är för att hon skall få större frihet. Om hon springer ner till vägen varje gång det kommer en människa, bil eller hund funkar det liksom inte, då måste hon vara bunden eller instängd inomhus.

Ju fler gånger och ju längre tider hon vistas på altanen utan att gå därifrån utan tillåtelse, ju lättare blir det för henne att lära sig att stanna "hur länge som helst".Vanans makt! De första femtio(50) gångerna hon får kommandot "På altanen" har jag henne under minutiös uppsikt. Innan jag säger "På altanen" tänker jag efter om jag har tid, annars får det vara. Om hon är på väg att lämna får hon en påminnelse (harkling, knackning på fönstret osv).Varje gång hon får gå från altanen ropar jag in henne genom altandörren, inte neför trappen.  Och hela tiden varier jag tillfällena: aldrig lika länge (ibland 5 min, ibland 1 timme), alltid olika tidpunkter på dan och med ökande störningseffekter. 

Idag mötte jag Exa på morgonpromenaden och visste därmed att hon kommer att passera med matte och husse nere på byvägen om en halvtimma. Då säger jag till Molly: "På altanen" och sätter mig att läsa morgontidningen på altanen så att jag lätt kan harkla mig om hon skulle komma på idén att lämna. 

Ser jag till att hon inte lämnar altanen de första 50 gångerna är det sedan en lätt match. Missar vi en gång av de tio första är det som att backa till noll igen, ja sämre än så. Hon har då lärt sig att hon visst kan lämna på eget bevåg och vi har ett antal träningstillfällen framför oss  innan vi är på noll igen.

Förfaringssättet kan användas vid all huundträning. Om jag vill att hunden skall vara på sin plats, medan folk kommer in och tar av sig ytterkläderna men jag låter hunden springa ut till ytterdörren varannan gång dörrklockan ringer, kommer signalen bara betyda "Nu kommer jag att få gå en match innan jag kommer till dörren!" inte "Nu går jag till min plats".



3 kommentarer:

  1. Verkligen intressant att läsa om hur du lotsar fram Molly med omsorg, tålamod, bestämdhet och kärlek..
    Har minst ett par hundar i bekantskapskreten som lever ett riktigt "virrvarrliv"..
    Ditt ordspråk längst upp i bloggen, misstaget, är mycket bra
    solig, blåsig kulinghälsn fr Tina på Hönö

    SvaraRadera
  2. Hej Det är där jag missar i min uppfostran
    Att jag säger att Biggles skall "stanna" på sin plats Men då jag förflyttar mig ofta uppifrån och ner ..ut och in Har han lärt sig Att när jag är där och SER gäller en sak Sen kan han göra hur han vill.Likadant när folk kommer Det måste jag jobba på mer Då han fått med sig den här ögontjänarmentaliteten,som jag är skyldig till Så vi jobbar på den nu..och nog har du rätt i att "misslyckanden kostar",när man inte tänker sig för TACK för dina "klara" råd

    SvaraRadera
  3. Så kul att läsa hur ni hittar harmonin tillsammans, för det är ju vad slutresultat blir ;o)
    Ha en riktigt härlig helg!
    Kram/Lena

    SvaraRadera