onsdag 27 april 2011

Rött ....... och lite vitt

Ifjol gjorde jag den sista? utbyggnaden på Konvaljbacken....... och den skall målas nu. Måla gör man före juni månad. Det är visst luftfuktigheten som gör att träet tar till sig färgen bäst då.


Jag valde mellan att göra huset grått med järnvitriol eller

 rött med vita knutar som resten av huset. Att byta färg tar flera år, då jätnvitriol bara kan användas på omålat trä.
Då mitt tålamod. eller brist på detsamma, gör att jag börjar slarva när jag gjort samma sak ett par timmar bestämde jag mig för att måla en sektion i taget och "uppifrån och ner" allså alla tre färgerna(rött/vitt/svart) innan jag tar mig an nästa sektion. Då skärper jag till mig när jag byter färg.
Döm om min förvåning handlade Vetenskapens Värld just om detta när jag slog på radion (P1 förstås) och började måla. Programmet handlade om hjärnans funktion. Allas våra hjärnor fungerar bäst ett par timmar i taget och behöver "vässas" efter ett par timmar för att fortsätta på högsta nivå. En kriminalkommisarie hade en saxofon på sitt arbetsrum och spelade en trudilutt när han kört fast i en utredning och då såg han problemet med nya ögon. 
Jag märkte också att när jag målat rött ett par timmar,  såg inga omålade strimmor men är jag sedan började med vitt och tittade tillbaka på det röda upptäckte jag flera "slarvställen" och kunde reparera med den röda penseln.

2 kommentarer:

  1. Hmm att spela olika slags trudilutter,när man kört fast är en gammal beprövad naturmetod :0)
    Du är då flitig och kreativ..det kanske har med trudiluttandet att göra :0) Kram

    SvaraRadera
  2. Strålande husmålardagar! Rött med vita knutar blir man ju aldrig trött på..
    Jaså du såg rött när du målade, och blev nästan blind ;-)
    Pauser i arbetet är nödvändigt, ta flera!
    Önskar dig en fin helg och trevlig valborg..
    Kram/Raya

    SvaraRadera