söndag 17 april 2011

Vinterkjolen åker av

Märkte redan på morronrundan att nu har värmen kommit på allvar.Ibland tror jag att jag inbillat mig............ men när jag märker att naturen håller på att byta från 

den tunga, varma hellånga vinterkjolen 
till den lätta blommiga sommarklänningen, som ännu håller på att sys, förstår jag att NU har värmen kommi

För att se till att jag kan håla värmen uppe även nästa vinter har jag använt dagen till att 

kapa upp björkarna som LOA hjälpte mig att fälla i vintres............. 
snart är de redo att ge govärme näsnästa vinter................. 2-årsved är ett måste, ved ska vara torr!!......... och björk. Tre riktiga veabjörkar har han lagt ner åt mig. En veabjörk är ca 35 - 40 cm i diameter och kvistfri minst sex meter. Lätt att klyva och bra med näver. Övriga träd jag behöver för vintervärmen är dels några vindfällen uppe i skogen, någon torrgran och så har jag tänt ta efter en kvinna som var med i "Danbanan i Täfteå". Mer om det senare. Det går ut på att fixa ved i massor som inte tar någon tid.
  
Govärme blir det också i bastun som får bli "kronan på verket" denna dag!
Kroppens nattvard!

I min barndom skulle ingen i byn ha ägnat en söndag åt vedkapning, men tiderna förändras........... jag visade i allafall respekt för "det kyrkliga" genom att göra ett uppehåll i motorsågsknattrandet under högmässotiden. Det är lite svårt att bli kvitt Luther, han står där över axeln och kollar.
En farbror blev tagen på bar gärning av prästen när han var på väg hem med ett hölass en söndag. Prästen sa: "Jasså, Johan Guliksson kör hem hö på vilodagen" N´Johan svarade: "Jo, jag vet ju att jag borde ha vari i körka, men jag tyck de e bätter att sitt på hölasse å tänk på körka än sitt i körka o tänk på hölasse!"

1 kommentar:

  1. En johan ..hade så rätt så ,ty var är bättre att vara,om inte där själen finner ro.
    Fin symbolik det där med kjolen
    Måste kännas skönt och ox¨å välförtjänt med en bastu,nu när du fixat till värme-givarna :0) Kram

    SvaraRadera